«

»

Print this Příspěvek

Aktivní pohyb v seniorském věku

Kdy se opravdu člověk stává seniorem? Obecně seniory řadíme do věkové kategorie 60 let a výše, ale cití se dotyční opravdu jako senioři?

I když je všeobecně známo, že stárnutí je nenávratný proces, který potká každého z nás, většina lidí se ho snaží oddálit  pomocí zdravého životního stylu. Což zahrnuje vyváženou stravu a aktivní pohyb. Ne však každý senior může vykonávat všechny druhy pohybových aktivit a měl by brát v potaz svůj zdravotní stav.

Ve stáří dochází ke změně vzhledu, což můžeme vidět na ztrátě elasticity, pigmentových skrvn a vrásek na kůži. Dalším specifickým znakem stáří je úbytek kostní hmoty, svalstva, vlasů a mozkových buněk. Sníženou aktivitu můžeme také pozorovat na smyslových orgánech.

V seniorském věku tyto jedince postihuje velká škála chorob jako jsou choroby plic, ledvin, trávicího traktu, pohybového aparátu, krve a jiné.

Se všemi těmito příznaky bychom měli počítat při vytváření pohybových aktivit. Nejde zde o žádné sportovní výkony, ale o rozvoj mobility jako jsou běžné denní činnosti, uchovávání soběstačnosti, jistoty, sebevědomí a kvality života. Hlavními úkoly těchto aktivit je pomoc vyrovnat se  psychicky se stárnutím a ochabováním funkcí orgánů, vhodně kompenzovat potenciální postižení, oslabení a zkrácení svalstva, zlepšení koordinace, dynamiky, vytrvalosti, motorické aktivity atd….

Se seniory bychom měli cvičit nejideálněji dvakrát až třikrát týdně 15 až 20 minut. Při cvičení je důležité dodržovat pitný režim, pravidelné dýchání, dbáme na srozumitelný a hlasitý projev, popřípadě můžeme využít hudebního doprovodu, například relaxační hudby. Nejprve využíváme cviky lehké na zvládnutí a až poté náročnost prvků zvyšujeme.

Pohybové aktivity by měly být zaměřeny na:

  • smyslového vnímání,
  • rovnovážná cvičení
  • nácvik chůze a vstávání
  • cvičení na svalové dysbalance a správné držení těla
  • cvičení na udržení fyziologického rozsahu v kloubech
  • cvičení jemné motoriky, obratnosti, koordinace
  • dechová a relaxační cvičení
  • spinální cvičení
  • cvičení pro sociální komunikaci
  • vytrvalostní (aerobní) cvičení
  • automasáž (popřípadě jednoduchá vzájemná masáž mezi klienty)
  • cvičení paměti a kognitivních (rozpoznávacích) procesů

 

Je dokázáno, že nejlepším prostředkem pro znovu navrácení radosti do života pro seniory je taneční terapie. Při tvoření tanečního obrazu je nutno dbát na zdravotní stav, věk nebo postižení seniora. Kroky musíme provádět nejprve pomalu, kroky čardáše nebo např. polky nahradíme přenášením váhy těla z nohy na nohu. Do tance přidáme pohyby rukama. Vozíčkářům pomůže terapeut, který s vozíčkem pohybuje a zároveň svého svěřence drží za ruku a přidává se do tance s ním. Handicapy starších lidí nemusí být nevýhodou. Pomůcky jako chodítka, hole, invalidní vozíky se mohou stát předmětem a středem pohybu. Tanečním terapeutem by měl být profesionální tanečník se zkušenostmi. Měl by umět vystupovat a poskytnout svým klientům adekvátní pohyby jejich zdravotnímu stavu. Důležité je umění zkombinovat příjemnou hudbu vyvolávající pozitivní emoce, navodit atmosféru pohody a klidu a dokázat, že i klient na vozíku má pocit, že tančí. To vše má na seniora dobrý vliv, protože zapomene na problémy nebo na svůj handicap. Dobrý terapeut umí své svěřence motivovat. Taneční terapie má pozitivní účinky, nejen, že se důchodci cítí lépe, ale zlepšuje se jim psychika, koordinace, rovnováha a hybnost.

 

Zájemci můžou na těchto internetových stránkách najít další vhodné pohybové cvičení pro seniory ( http://www.cvicime.cz/cviceni-praha/cviky/vek/seniori2.html ).

Věříme, že pohybová aktivita v pozdním věku bude častěji vyhledávána a tím se celkově zlepší životní styl této věkové kategorie.

 

Autoři:  Kateřina Kopečná Monika Lauterbachová Marek Pěník

Použité zdroje:

Wittmannová, J. (2007). Aktivní v každém věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Uhlíř, P. (2008). Pohybová cvičení seniorů.  Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci

Be Sociable, Share!

    Permanent link to this article: https://www.vemeste.cz/2012/04/aktivni-pohyb-v-seniorskem-veku/

    21 pings

    Skip to comment form

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *