Jak si představují děti volný čas? Co pro ně znamená mít volno a dělat cokoli?
Tyhle obrázky nám nakreslily děti od 6 do 13 let z několika moravských škol a družin.
Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2012/03/volny-cas-v-detskych-kresbach/
85 komentářů
Přeskočit k formuláři pro komentář
Nejsem psychologem, ale troufám si tvrdit, že obavy z posedávání dětí před počíatčem ve volném čase by podle těchto obrázků neměly být tak intenzivní, jak se tvrdí. Člověk moc obrazovek na obrázcích nevidí. Naopak samé moře, pohyb.) Vážně moc pěkné,díky.)
Srovnávám kresby dětí s kresbami, které jsme malovaly se sestrami v tomto věku (mnoho jich máme schovaných). Je zde poznat, jak moc se doma posunula kupředu. Na mnoha obrázcích se objevují počítače, počítačové hry, elektronika, nákupy v obchodech… Na starších dětech lze již vidět vliv konzumního světa okolo nás. Mám však radost z toho, že v mnohem větším procentu se na obrázcích objevuje tématika přírody, hraní si s kamarády, dovádění, prázdniny či sport. Nejčastěji bych řekla, že se tato tématika objevuje u dětí nejmenších, s postupujícím věkem se zájmy dětí mění, ale stále hraje prim hra a příroda!
Obrázky jsou krásné, barevné a inspirující…
Kreativita dětí je opravdu neuvěřitelná, nekončící, bezhraniční… Je škoda, že není na každém z obrázků napsán věk dětí. Člověk by možná až žasl nad tvořivostí tak malého dítěte. V kresbách je nádech pocitů, přání, možností, žití, prožitků, hravosti.. Jsem ráda, že většina vykresluje volný čas pohybem, ať už je to sport (fotbal, hokej, judo, tanec a další) nebo čistě jen záliby či koníčci jako agility, plavání, skoky do vody, in-line, kolo, procházky a nebo jednoduše rekreace, cestování a blízkost rodiny.
Objevují se i obrázky, které ne snadno přiřadit do tématu volného času, mísí se v nich nějaké (i zlé) zážitky nebo situace, které děti ve svém životě zažily.
Již zmiňovaný problém „nové doby“, kdy děti znají pouze svůj pokoj a v něm svůj osobní počítač, je potřeba řešit tím, že dětem i dospělým ukážeme, jak správně svůj volný čas trávit, jak kvalitně žít. Děkuji L.
Pečlivě jsem se probrla všemi kresbami a mohu s klidem konstatovat, že to s těmi „našimi“ dětmi není zdaleka tak zlé, jak jsem se domnívala. Jsou zde samozřejmě zastoupeny i obrázky s elektronickou tématikou (PC, TV, apod.). Pokrok však nezastavíme a samozřejmě se podepíše i na dětech, ale velmi mě překvapilo, že drtivé většině dětí, se stále při představě volného času vybaví příroda, zvířata, sport a dokonce knihy což mě potěšilo obzvlášť 🙂
Děti jsou malé a křehké bytosti, které okamžitě vnímají svět kolem sebe. Zapisuje se do nich veškeré dění z daného prostředí a nejsou ještě natolik poznamenané negativními způsoby společnosti. Narodily se s pravdou v srdci a tu také říkají. Pravdu, představy, myšlenky, sny, lásku, zážitky dávají a vyobrazují na papír za pomocí různých možností malování. Obyčejnému papíru dávají smyslný vzhled a udělat z něj nezapomenutelné citové vyjádření svých pocitů. Kresba nám darovaná od svého dítěte je neopakovatelná a nenahraditelná, kterou nelze znovu zhotovit. Je to originál, ve kterém je vidět pohled dítěte. Tato kresba má pro nás nenahraditelnou cenu, jenž nejde vyčíslit. Jsme ochotni vynaložit nesmírné úsilí pro její opětovné získání. Co děti nevyjádří slovy, namalují a napoví tím ostatním, co cítí v hlouby své duše. Musíme být vnímaví, abychom pochopili, co nám chtějí říct, zda jsou šťastné, smutné, mají přání.
Zvířata, hřiště nebo pláže. Tyhle obrázky nevypovídají o tom, že by děti trávili čas pasivně. Sice se tu objevilo pár počítačů a her, ale také jsou tu knihy a kupodivu i školy. Obrázky se značně liší dle individuálních snů a představ dítěte. Vedle princezen a svatebního dne se objevují auta a vesmírné rakety. Co mě zarazilo, byly peníze na jednou z přání. Věk na obrázku není uveden, tak nevím jesli je to odraz dnešní doby nebo jde o velmi chytrou holčičku, která si umí spočítat, že bez peněz si nepořídí ani toho pejska, koně nebo nádrený dům.
Přeji všem dětem aby snily dál a jejich příní se splnila, tak jak očekávají.
Jsem mile překvapena, že naprostá většina obrázků je s tématikou dovoloné, prázdnin nebo nějakého pobytu s rodiči. V druhé řadě je nejčetněji zastoupena pohybová aktivita (kolo, kolečkové brusle, skateboard, fotbal…). Asi v jedné sedmině se zde objevují zvířata a to s převahou koně a psi. Své zastoupení zde mají i obrázky typu škola, kniha, ale i takové, kde je uvedeno více činností a v různém ročním období. Kupodivu v malé míře se zde objevují počítače.
Můžu jenom doufat, že obrázky korespondují s vlastními prožitky a nejsou to jenom nesplněná dětská přání. Mimochodem jsou zde i práce dětí s výtvarným talentem.
Kresba je pro psychology a pedagogy „krátkou cestou“ do dětské duše. Význam dětské kresby ukazuje na rozvoj vnímání, jemné motoriky, utváření pojmů (člověk, muž, žena, pes,strom…), rozvoj intelektu, poznání osobnosti autora kresby a jeho vztahů, poznání citového a prožitkového světa dítěte.
Z kreseb se dozvídáme o vitalitě, emocialitě, aktivitě a o zájmech dětí. Kresby odhalují obsahy, o nichž děti nejsou schopny jiným způsobem vypovídat (nedostává slov nebo si je neuvědomuje), děti pro ně v kresbách využívjí symboly.
Děti kreslení baví a přitom vychází najevo spousta pravdivých informací ,sní a objevují se nevědomá i vědomá přání. Kresby také obsahují realitu, děti jsou motivovány tím, co je trápí a co potřebují.
Z kreseb je patrné, že většinou děti chtějí trávit svůj volný čas aktivně hrou v přírodě, přejí si bavit se pohybem a při sportu s přáteli, na dovolené s rodinou nebo svými domácími mazlíčky. A proto podpořme děti v uskutečňováni jejich představ jak nelépe dovedeme.
Otázkou je, zda kresby vypovídají o tom jak děti svůj čas tráví a nebo jak by ho chtěli trávit. Ale ať už je to tak či tak, z obrázků jednoznačně vyplývá, že většina dětí si svůj volný čas představuje aktivně.
Dle mého pozorování:
-jsou aktivnější děti nejmenší a pasivní zábavu pak preferují děti starší
-k nejoblíbenějším zvířatům patří pes a kůň, jiná zvířata se objevuj ojediněle
-zvířata se objevují na obrázcích většinou u dívek
-výlety do přírody, houbaření, nebo trávení času v zahradě je jednoznačně aktivitou menších dětí (do 10 let)u
starších dětí se tento způsob trávení času objevuje výjimečně
-co se pohybu týče, vítězí aktivity na hřišti (fotbal, hokej, průlezky, houpačky,..), bazén a kolečkové brusle.
-hodně dětí by rádo trávilo čas u moře
-počítač patří k zábavě starších dětí, stejně jako knihy
-co mě, ale překvapilo, že jen ve výjimečných případech se na obrázcích objevuje trávení volného času s
rodinou, většinou jsou děti na obrázcích sami nebo s kamarády
V dětství je prvním výtvarným počinem hra s nástrojem. Nejčastěji to bývá tužka, zajímavá hračka, která zanechává stopu. Prožitkový přístup k výtvarnému umění a cítění většinou vychází z pozorného vnímání různých podnětů a faktorů, které na dítě působí. Neverbální projev dětí vyjádřený barvou či jiným výtvarným projevem nám může mnoho říci. Pocity, vyvolané barvou, tvarem, linií, obtisky, skvrnami jsou vnitřním obrazem dětí. Objevují se zde otázky, co je na obrázku, jaké pocity, zkušenosti a jiné faktory vedly dítě k tomu, co vytvořilo. Odpovědi najdeme po hlubší analýze a zadívání se na výtvarný projev dítěte. Pojetí výtvarného vyjádření v dnešní době nepotlačuje seberealizaci dítěte v jeho výjimečných výtvarných dispozicích jak je zřejmé z kreseb, které jsem si prohlédla. Každé dítě tráví čas jiným aktivním způsobem třeba na hřišti, se zvířetem, nebo jen sněním, že letí do kosmu, pluje po moři a podobně.
Je dobré, že děti ještě umí snít a že si pořád ještě chtějí hrát venku na hřišti nebo v přírodě, i když jsou ze všech stran obklopeni počítači a herními konzolemi.
Na většině obrázcích jde vidět, že dětí tráví svůj čas aktivně při sportu nebo při hře, sem tam se objeví počítač a počítačové hry ale i to k dnešní době patří a záleží na rodičích jak tuto aktivitu ukočírují. Přijde mi, že na málo obrázcích jde vidět rodinná aktivita, spíše to jsou organizované aktivity (sporty) nebo hry před domem. V dnešní době rodiče dětem zorganizují volný čas ve volnočasových aktivitách – což je samozřejmě dobře, ale potom už si nenajdou čas na společné trávení volného času – mají pocit že mají splněno. Myslím že jedna dovolená za rok u moře na společné zážitky nestačí, že by rodiče dětem měli věnovat více společného času určeného ke hře a zábavě.
Po shlédnutí všech obrázků, musím říct, že všechny, ať jsou doma u počítače, nebo venku, na dovolené je radost se na ně dívat. Jsou pestrobarevné, plné radosti. Všeobecně jde říct, co určitá kresba vypovídá, co tím dítě chce říct, co cítí, možná i přání. Až na pár výjimek jsou děti venku, praktikující sport, odpočinek na dovolené, činnosti, které je baví a to je v dnešní uspěchané době plné technické vymoženosti, kde na každém rohu slyšíte, že děti jsou líné, sedící doma pred televizí hrající playstation, dobré zjištění. Myslím si, že i technika k životu dítětě patří, nejen sport. Děkuji.
Kreativita dětí je neskutečná, originální, bezhraniční… Je škoda, že není na všech obrázcích napsán věk dítěte. Člověk by až žasl nad tvořivostí tak malých dětí. Jsem ráda, že na většině kreseb je vidět pohyb, barvy, radost, smích… Sálá z nich pocit štěstí, přání, tužeb a cítit jde síla prožitků, hry a volnosti. Ne ale každý obrázek se dá spárovat s tématem „volný čas“. Řada dětí buď ani tento výraz nezná nebo zkrátka neumí svůj volný čas prožívat aktivně a nejlépe s rodiči.
Kresby jsou plné sportu (fotbal, hokej, judo, plavání, jízda na kole, tenis, tanec..), jiné zobrazují koníčky jako agility, procházky, jízdu na koni, in-line, zpěv aj. Již se zmiňovaným problémem užívání PC dětmi souhlasím, je tedy na nás čelit neaktivnímu pohybu dětí a naučit jak je, tak i dospělé, aby svůj život měli díky nám kvalitní a pestrý na zážitky. Děkuji L.
Kreslení je nejúžasnější a nevhodnější způsob, jak se může dítě vyjádřit. Děti kreslí to, co si pamatuje a co mají ve svých představách.
Na většině obrázků je ztvárněna příroda, voda, slunce, hry a sport (fotbal, koleč,brusle, kolo). Potom zde děti kreslí zvířata nebo nějakého kamaráda či rodinu. Překvapilo mě, že počítač se objevil jen zřídka. Obrázky jsou o pohybu a o představách trávení volného času aktivním způsobem. Také se tu vyskytují obrázky, kde jsou zachyceny vzpomínky na nějaké události či zážitky. Obrázky jsou moc hezké a měli bychom děti v kreslení podporovat, mohou tím vyjádřit své pocity a myšlenky.
Než jsem si prohlédl obrázky, které nakreslily děti ve věku od 6-ti do 13-let, myslel jsem si, že uvidím na většině kreseb počítače a vše co s nimi souvisí. S potěšením musím napsat, že jsem byl příjemně překvapen, neboť motiv počítače jsem nalezl pouze na 16-ti kresbách.
Na plné třetině obrázků je zachycena sportovní aktivita v nejrůznějších formách, na pětině kreseb jsou zachyceny zejména prázdninové aktivity spojené s dovolenou u moře. Další čtvrtina obrázků zobrazuje volnočasové aktivity na dětských hřištích, houbaření, rybaření a trávení volného času s rodiči, popř. kamarády. Na třinácti kresbách je zobrazen kůň, což by se dalo vysvětlit tím, že děti mají zájem trávit volný čas v přírodě. Zhruba u patnácti obrázků nevím, co jimi chtěl dětský autor říci, to však neznamená, že nemají vypovídající hodnotu, neboť kreativita dětí nezná hranice.
Závěrem lze tedy konstatovat, že z obrázků je patrné, že většina dětí, které jsou autory obrázků, chtějí trávit volný čas smysluplnými pohybovými aktivitami venku a ne vysedáváním doma u počítače a hraním her na něm. Čím více rodičů uvidí tyto obrázky, tím lépe, neboť si musí nutně uvědomit, že se dětem musí věnovat a dát jim příležitost trávit volný čas pohybem.
Kresba, je jedním z nejefektivnějších vyjádření dětských přání, potřeb, pocitů a snů. Po shlédnutí všech obrázků, lze odpovědně prohlásit, že nová generace v podobě těchto dětí na tom není, co se trávení volného času týče, tak zle, jak se uvádí. Z drtivé většiny kreseb vyzařuje touha a chuť trávit volný čas aktivně, v pohybu, ať již u vody, na louce, v lese či na hřišti. Jsou zde samozřejmě i obrázky, jejichž motivem jsou multimédia, nicméně to je dáno vývojem v této oblasti a zřejmě to nelze zcela potlačit. Každopádně, potřeby dětí trávit volný čas hrou, pobytem v přírodě, se zvířaty či sportem jednoznačně převládají a za toto zjištění jsem nesmírně rád. Věřím, že i my, jakožto budoucí rekreologové se přičiníme o to, aby to tak zůstalo i do budoucna…
Jak si představují děti volný čas? Co pro ně znamená mít volno a dělat cokoli? Překvapivě vyhrává pohyb, sport. Dle statistik máme generaci, která umí trávit svůj volný čas pouze u počítače. Jak jsem uvedla, nejvíce děti malovaly dětské hřiště, jak kluci hrají fotbal. Objevily se i další sporty bruslení, skate, tenis. Vyhrává i volná hra – pouštění draků, procházky do přírody, dokonce i rybaření. U dětí ze zvířat vyhrávají koně, ale objevily se i návštěvy ZOO, zvířecí domácí mazlíčci. Pak následují obrázky z rodinné dovolené – moře, rodina na chatě nebo četba knížky, poslech hudby, ale i počítače a PC hry a internet. Objevily se bohužel i obrázky z nákupního centra, postel (spánek). Výsledný obrázek je dobrý. Trávit volný čas pohybem nebo smysluplnou činností. Musíme věři, že děti a jejich okolí tráví svůj volný čas, jak děti namalovaly.
Celkem je zde prezentováno 200 malůvek 🙂 na 12ti z nich můžeme viděte trávení volného času pomocí PC, Facebooku, Xboxů… Znamená to tedy, že 188 dětí prozatím odolává viru digitalizace.
Povšiml jsem si u některých dívek trávení volného času v nákupních centrech cca 4 obrázky. Dva kluci by rádi ve svém volném čase zbourali školu 🙂
Příspěvek pod číslem 9 a 10 scela vystihuje můj názor. Snažit se tady vymýšlet nové formulace toho co již bylo řečeno (a řečeno bylo dobře) nemá smysl 🙂
Obrázky ve mně nechávají smíšené pocity a narozdíl od svých spolužáků jsemvíce skeptický. To, že děti kreslí přírodu, hry, sport apod. je sice velice hezké, ale nekreslí to jen proto, že je dospělí učí, že takhle to má být? Děti jsou nejvíce ovlivnitelné, a proto své pocity podmiňují přáním rodičů a učitelů. Přitom dle mého názoru děti tráví volný čas úplně jinak, než v malbách kreslily. Ale to přece bylo zadáním jejich práce – ,,jak si představují“…kdybych trávil čas aktivitami, které jsou v kresbách uváděny, jistě bych kreslil počítače, odpočinek, televizi, neboť toho budu mít nedostatek…ale právě proto, že jim uváděné činnosti chybí, kreslí je do svých výtvorů. Když jsem se za svých dětských let podíval z okna, všude byly velké skupinky dětí, ať už na pískovišti nebo hrajících hokej na ulici, a to každý den. Kdežto dnes, když pohlédnu z okna, široko daleko není dětí vidět. To mě utvrzuje v tom, že nemůžu uvěřit, že děti tráví svůj volný čas tak, jak uvádějí.
Poslední příspěvek má zajímavou myšlenku, na které shledávám hodně pravdivého, především to, že děti na zakázku často dělají to,co očekává dospělý. Možná, že to tak skutečně je, že jim věci na obrázcích chybí.
Ale ten konečný pesimismus bych ráda rozptýlila. Možná je není vidět, protože dříve bylo jedno hřiště za domem a tím končil výčet variant. Alespoň jak si vzpomínám já, sice dost dětí na něm skotačilo, ale to zejména proto, že jiná možnost hřiště zkrátka nebyla. Nejsou tedy jinde – v dětských koutech, kde dovádějí a hrají si s rodiči, na bazéně, velkých hřištích s atrakcemi ?…třeba ne,ale možná ano.
Víte hodně záleží na tom, kde konkerétní dítě vyrůstá. Obecně se dá říct, že právě děti z velkých měst, ten svůj volný čas netráví tak jak je na mnoha obrázcích ztvárněno, byť k tomu mají ty nejvhodnější podmínky. Mám na mysli desítky dětských hřišt, spoustu míst, kde se dají provozovat kolektivní aktivity a v neposlední řadě je dnes už standardní, aby bylo kde jezdit na in-linech či na kolech.
Na druhou stranu děti, které žijí a vyrůstají na vesnicích, takové příležitosti zdaleka nemají a přesto se mi zdají býti aktivnější a všeobecný pohybový rozvoj jim je daleko přirozenější. Velkoměsto zkrátka nabízí pestrou škálu sportovního vyžití pro děti, ale ne vždy a všude jsou tyto prostory využívány, tak jak by měli. Rodiče mají o své děti ve velkoměstech mnohem větší strach a proto je buď nechávají zavřené doma, nebo ti movitější je na různé kroužky dopravují vozem. Tím ale samozřejmě trpí již zmíněné veřejné prostory určené pro tyto děti.
Samozřejmě je nutné podotknout, že děti si dnes hrají například v dětských koutech, které jsou dnes již nutností ve velkých nákupních střediscích, nebo spolu s rodiči navštěvují i jiné aktivity, zkrátka je potřeba, aby na pohybovou aktivitu malých a dospívajích dohlíželi právě rodiče.
Zadívala sem se pozorně na obrázky dětí… Díky kresbě, dítě může vyjádřit mnohem snáz co vnitřně prožívá, jeho tužby, sny, plány, představy, ale také i obavy. Z první strany obráků mě nejvíce zaujal ten podlední. Je tak precizně namalovaný, působí na mě s velkým klidem.
Na ostatních stránkách jsou kresby velmi pestrobarevné a musím říct často i velmi zdařilé:)
Sem moc ráda, že mnoho dětí svůj volný čas stále vidí v mnoha jiných podobách a hlavně v aktivní formě, než jen před televizí nebo počítačem. Děti stále žijí aktivně, i když v podlední době stále více slýchame, jak děti nechodí ven a jen hrají počítačové hry. Podle obrázků je volný čas plný her, různých sportů, zvířatek, kamaradů…
Obrázky dětí jsou v naprosté většině barevné, plné fantazie. Je na nich také poznat, jestli k jejich tvoření, děti měly klid na práci a mohly se soustředit jen na tvoření. Obrázky jsou kresleny pastelkami, tužkou, voskovkou, fixem, vodovkami, někdy jde o techniky kombinované (voskovka, vodovky). U některých je poznat nadšení a vedení pedagoga, který ví, proč děti výtvarně rozvíjí. Obrázky mě baví, ve valné většině jsou optimistické, u části z nich je výrazný „holčičkovský“ rukopis, žánrovost a barevnost. Také se mi líbí různé nazírání perspektiv, obzvlášť u sportovní tematiky a pokusy o komiksový žánr (bubliny s texty, dialog, děj). Přes naprostou svobodu tvoření i vyjádření vnímám jako znepokojující obrázek s kouřícím párem a zapalování školy. Vzhledem k anonymitě autorů, těžko vyvozovat více, možná jde o testování hranic související s dospíváním, možná o pokus o alternativní pojetí k zadání úkolu. I zde je prostor pro pedagoga, který může dítěti vhodně pomoci zorientovat se v jeho momentálním či dlouhodobém zmatku nebo naštvání.
Mohli jsme vidět široké spektrum obrázků s nejrůznější tématikou. Některé obrázky na mne působily spíše jako vyjádření tajného přání, než trávení volného času (konkrétně svatební den, nebo cesta do kosmu :-). I tak se však dětské fantazii meze nekladou. Kresba je právě jedním ze způsobů, skrze který se děti mohou vyjádřit a „promluvit“ k okolnímu světu. I nejmenší zobrazené detaily tak mohou mít svůj VELKÝ význam ve světě dětí. Jestli děti na základě vykreslených obrázků tráví svůj volný čas „špatně“, nebo „dobře“, mi nepřísluší hodnotit, jelikož každá rodina může mít své priority nastavené odlišně, v dobré víře, že dává dítěti to nejlepší.
Příjemně mě překvapilo, že dětí nekreslí jen počítače a televizi. Je zde spousta sportů, tvůrčích činností a jako nejhezčí se mi jeví vztah k přírodě a zvířatům. K mé velké radosti jsou tu i koně, kteří patří i mezi mé oblíbené vyžití ve volném čase. Jsou zde i bojová umění, i když je jich jen málo (což je velká škoda). Převládají sporty, ke kterým mají děti nejčastější přístup a jsou hojně podporovány. Kolo a in-line brusle jsou podpořeny stále se rozrůstající sítí cyklostezek. Voda, jak v bazénech, tak i moře, patří k prázdninám a jsou neodmyslitelné nejen pro děti, ale i pro dospělé. Potěšilo mě, že některé děti uvádí i několik aktivit. Trošku mě překvapilo, že zde není, snad jen kromě jednoho obrázku, tanec. Do některých obrázků začíná vstupovat konzum, bohužel může být hůř. Vesměs ve mně obrázky vzbuzují pozitivní myšlenky na budoucnost. Jen tak dál – moc fandím 🙂
Obrázky dětí jsou moc hezké a pokud opravdu vystihují, jak děti tráví svůj volný čas, tak to s tou „mladou generací“ nebude snad zas tak zlé jak se říká. K dnešní době PC hry a televize bohužel tak nějak patří a asi by nebylo dobré je rušit, spíš bychom měli děti motivovat a ukázat jim možnosti jak lze volný čas využít aktivně – abychom se za pár let nedivili, když na většině obrázků uvidíme jen nevzhledné monitory.
V obrázcích se odráží přístup rodičů k dětem. Vidím zde jak rozdíly v sociálních vrstvách, ve kterých děti žijí, tak v přístupu rodičů k samotným dětem z hlediska času. Bohužel uspěchaná, nejistá a hektická doba, ve které máme tu čest žít, se odráží na přístupu rodičů ke svým ratolestem.
V kostce to shrnu, prostě by se měli rodiče zamyslet, proč nejsou nikde na obrázcích svých dětí a snažit se s nimi trávit více volného času, i když ho v dnešní době moc není, protože se každý druhý honí za penězi. Jinak obrázky jsou spíše z dovolené.
Původně jsem se trochu obával že to bude samý počítač, mobil, televize a podobné technické výdobytky, ale byl jsem přijemně překvapen. Možná přeci jen děti v tomto věkovém rozpětí ještě až tak nepodléhájí mediální masáži co je všude kolem nás, i když i tady by se už určité náznaky vysledovat daly. Je příjemné že na drtivé většině obrázků je spíš touha po aktivním trávení volného času, touha po dobrodružství ať už jsou to exotické cesty k moři nebo dokonce i letět někam do vesmíru. Přeji jim, ať jim tyto čisté dětské duše, plné toho zdravého naivního optimismu, vydrží co nejdéle.
Domnívám se, že poukazovat na nevhodný způsob trávení volného času dětí již není aktuální. Jelikož v dnešní době už všichni dobře vědí, že tomu tak opravdu je. S příchodem moderní doby a aktuálních trendů je evidentní nezájem ze strany dětí o dřívější způsoby zábavy.
Děti v dnešní době směřují svůj způsob zábavy směrem, který si doba vyžaduje. Nejedná se o turistické vycházky, tábory atd. V převážné většině děti usedají k internetu a jsou schopny na sociálních sítích jako facebook, twitter či myspace trávit několik hodin denně. Díky moderní technice se takto chovají i na dříve nemyslitelných místech a to díky „chytrým telefonům“, které jím umožňují být online i 24 hodin denně. Jedná se však o běžný akt, jelikož kdo v dnešním teenagerském stylu není online, není „cool.“ A to je důvod, proč tento způsob trávení času děti přímo vyžadují. Chtějí se totiž líbit. Zábavné kroužky a koníčky v Domech dětí a mládeží zejí prázdnotou. O kroužky typu malování, modelování a další praktické činnosti prostě není zájem. Naproti tomu internetové kroužky a informatika si na zájem opravdu stěžovat nemohou. Tím samozřejmě trpí i jejich kulturní vyžití, na které už čas nezbývá. Kromě návštěvy supermoderních kin mnoho dětí běžná divadelní představení opravdu nenavštíví. Domnívám se, že pokud by na Základních školách nebyla návštěva divadla povinná, s obavami musím konstatovat, že větší část dospívajících by do svých 28 let divadlo osobně ani nepoznala. Mladí lidé do knihoven chodí jen z důvodu internetu, který je zde většinou zdarma. Zájem o četbu knih je pro většinu dospívajících opravdovým tabu, i když jsou jejich čtenářské deníky přeplněny zápisy o knihách. Samozřejmě díky internetu. Ve skutečnosti jich bylo předčteno jen opravdu malé množství.
Pokud odbočíme od klasických her a praktických činností, které byly v dřívějších dobách absolutní až jedinou možností, jak trávit čas, přejdeme ke stránce pohybové. Pokud se nejedná o malé sportovce, které k pohybu od ranného věku vedli jejich rodiče, je před nás postaven typ dítěte, které po příchodu ze školy usedá k počítači. Odpolední jídlo konzumuje u počítače z důvodu, aby nepřišel nazmar žádný čas, který je možný strávit např. na facebooku. Až když je přesycen, spustí s kamarády nejrůznější počítačové hry, a ty pomocí internetu hraje do večerních hodin, kdy je potřeba alespoň nezbytná příprava do školy. Na závěr dne ještě chvíli shlédne televizi a uléhá na další den. Běžný pohyb u dětí, které nepochází, řekněme, z „sportovních rodin“, jde vidět opravdu málo kdy. Bez vedení rodičů se děti zdravému životnímu stylu, pohybu, kultuře či jiným společenským aktivitám věnují opravdu jen zřídka.
Dle mého názoru původ tohoto problému je v dnešní moderní době a to jak ji dnešní rodiče pojali. Děti v mladém věku nevědí, co preferovat a čemu se věnovat. Problém je ve výchově. Dnešní ekonomická situace směřuje k tomu, že rodiče kladou větší důraz na kariérní růst a společenské postavení než na výchovu svých potomků. Rodiče nemají čas na dopravu dětí za těmito koníčky, proto je pro ně pohodlnější přehlížet skutečnost, že děti jsou sice v bezpečí domova, avšak za jakou cenu.
Při prohlížení obrázků jsem musela hodně soustředit a u některých obrázků bych ocenila popis obrázku od autora. Celkem jsem měla obavy, že díky dnešní hektické a přetechnizované době budou dětské obrázky plné počítačů, „chytrých“ telefonů a další zábavné elektroniky. Bylo pro mne velmi příjemné překvapení, že jsme se mýlila a na obrázcích se velmi často objevuje příroda. Plno dětí nakreslilo, že svůj volný čas tráví pohybem například fotbalem, hokejem, tancem, jízdou na koni , pobytem na dětském hřišti, apod. Na obrázcích mi chybí trávení volného času s rodiči. Samozřejmě nevím, jaké bylo přesné zadání nebo jestli do dětského volného času rodiče nepatří. Věřím, že přetechnizovaná doba ve volném čase dětí nevyhraje a stále bude mít přednost pohyb, pobyt v přírodě nebo i kreativní trávení volného času.
Shlédl jsem všechny obrázky a udělal si malý seznam co si kdo přeje. Je velmi povzbuzující jak děti vnímají přírodu kolem sebe, jaký mají vztah ke zvířatům a sportu. Tyto aktivity a zájmy jsou zastoupeny nejčastěji. Mimo to je zde zastoupená i dovolená – hlavně u moře, různá dobrodružství a cestování, překvapivě i postel. Co se týká PC rozhodně bych to neviděl negativně. Samotné hraní může být pro dítě rozvíjející – reakce, prostorové vidění, u některých her i kreativita a logika. Navíc toto odvětví je na obrázcích rozhodně v menšině. Spíše bych viděl negativně několik málo obrázků, kde můžeme vidět přemýšlení jen o penězích, pojídání sladkosti spojené akorát s lenošením, pouze nakupování a v neposlední řadě zboření školy – 3x 🙂 Nejvíce mne zaujalo ztvárnění snových světů, ze kterých prýštila pozitivní nálada.
Prohlédla jsem všech 200 obrázků a pokusila jsem se nechat v pozadí svůj názor učitelky výtvarné výchovy, protože zde by mělo jít spíše než o technické zvládnutí kresby a projevení výtvarného talentu, o pohled do dětské duše na přání a sny o ideálním trávení volného času. Protože jsem spíše optimista, nechám také v pozadí teorii, podle které by kresby mohly odrážet nedostatek a potřeby, které nejsou uspokojovány. Při prohlížení jsem si zaznamenávala nejčastější náměty a činnosti, které se na obrázcích vyskytovaly.
S jistotou mohu napsat, že sport drtivě vítězí!! U kolonky sport jsem při procházení čtvrté strany obrázků již neměla místo na další čárky. Velmi mě také potěšilo, že paleta sportů byla poměrně široká (fotbal, florbal, basketbal, volejbal, bruslení, ježdění na u-rampě, tenis, plavání, cyklistika atd). Dalšími nejvíce obsaženými políčky v mém seznamu byla příroda a zvířata (samozřejmě nejvíce koně, psi a kočky). Častým námětem byla potom dovolená u moře, cestování, nejrůznější dobrodružství a adrenalinové zážitky. Poměrně často se také vyskytovaly obrázky lenošení v posteli nebo u bazénu. Mě osobně také velmi potěšilo několik obrázků skupiny lidí (nejspíše rodiny) v lese na houbách, to jen jako takový typicky český příklad trávení volného času s rodinou 🙂
Počítače a sledování televize jsem zaznamenala 13 x, což považuji za poměrně dobrý výsledek. Navíc obrázků, kde by byla pouze tato tématika, nebylo moc. A ještě také považuji za důležité zmínit, že někde byl nakreslen pouze počítač, nikoliv agresivní počítačové „střílečky“, tudíž bych tato zobrazení brala pozitivně. Dnešní technický pokrok vyžaduje aby byly děti počítačově gramotné.
Za negativa považuji několik málo obrázků s tématikou nakupování, peněz, konzumaci sladkostí a pizzy, jeden obrázek svatby a tři obrázky se zničením školy. Také mě mrzí, že četba nebo kniha se objevily pouze 7x.
Abych neskončila pesimisticky, ráda bych upozornila na obrázky číslo 26 a 37 z první strany. Vychází z nich na první pohled pozitivní atmosféra a naprostá pohoda. Děti zde zobrazily fantazijní svět plný přírody, barev a jakýchsi prolézaček – působí jako snové hřiště, kde je naprostá svoboda.
Když jsem si pozorně prohlédl všechny obrázky, tak jsem si okamžitě vzpoměl na svého osmiletého syna, který také moc rád kreslí a tuto svou dovednost rozvíjí ve výtvarném kroužku.Podobnost kreseb je neuvěřitelná a je na těchto kresbách vidět, že pokrok nezastavíš. Je tu zastoupeno mnoho obrázků s výpočetní technikou, ale i na druhou stranu, což mě potěšilo, mají děti na těchto kresbách vztah k přírodě, k pohybu, na čerstvém vzduchu a hlavně ke sportu a sportování. Rád tedy prohlašuji, že nejsou pouze tou počítačovou generací, jak se o nich v médiích často z různých průzkumů dozvídáme, ale že jakýkoli pohyb jim není cizí a dokonce ho mají rádi. Je hezké, že se děti stále i s přibývajícím věkem kresbám věnují a rozvíjí tím své schopnosti a vnnímání , a také vím z vlastní zkušenosti, že věnovaný obrázek s věnováním nejen od vaši ratolesti hezky zahřeje na srdíčku, neméně dobře se vám vyjíma (nejen) v kanceláři na stole a při každém pohlednutí na něj si vzpomenete na toho, kdo vám ho nakreslil a věnoval.
Když vemu všechny obrázky jako celek, tak určitě na mě nepůsobí negativně. Záleží jak dalece jsou tyto obrázky přáním, nebo součást reality. Jak už tady kolega napsal a s čímž souhlasím je to, že záleží na tom, kde děti vyrůstají – vesnice vs. město. A samozřejmě i to, jaký je přístup rodiny k volnému času. Hodně převažuje na obrázcích sport a tady narážím na to město. Ve městech určitě více převládá u dětí sport organizovaný . Pocitově mi trochu chybí spontánnost a některé obrázky působí jakoby osamoceně. Potěšující pro mě bylo, že nebyly až tolik kreslené počítače. Do dnešní doby určitě patří, ale přece jen převažuje příroda a především zvířata. Troufám si říct, že kresby koní bych přiřadila všechny k děvčatům. U některých těchto kreseb jde vidět, že už se blíží pubertě 🙂 vedle koně lak na nehty a značkové obchody (snad zůstanou u těch koní a to nakupování bude jen zpestření ).
Malinko mě zarazil jeden obrázek (když nebudu brát ty kteří chtějí zničit školu, ruku na srdce kdo to jako dítě občas nechtěl), 2 postavy se zapálenou cigaretkou a úsměvem na rtu….pravdou je, že někteří ve věku 13 let pár těchto zážitků už vstřebali. Buď to byl záměr, určitá revolta vyjádřená jen na papíře a nebo bohužel fakt.
Další co se na obrázcích objevovalo, i když v menšině, byla hudba a knížky. Je fakt, že tyto koníčky jsou na ústupu. Což je škoda, protože ne každé dítě je pohybově nadané. Myslím, že rodiče, kteří sami nemají k tomuto blízko, děti tímhle směrem nevedou a ani se o to nepokusí.
Spousta kreseb určitě ukazuje jen přání a fantazie. I když jsou možná některá tato přání nesplněná a nepslnitelná, neměla by se hlavně v dětech tato fantazie ubíjet. Protože pokud v nich tyto sny přetrvají určitě se jednou pokusí o jejich splnění, a tím bude mít i jejich další život směr a smysl.
Děti a jejich volný čas v kresbách. Zůstává otázkou, zda děti v těchto obrázcích ztvárnili to, jak tráví svůj volný čas, a nebo, jak by chtěli svůj volný čas trávit (i když u některých obrázků nemůže být pochyb). Mnoho z obrázků ukazuje, že spousta dětí by chtěla svůj volný čas trávit se svými nejbližšími případně s kamarády. Další velice početná část obrázků znázorňuje trávení volného času formou různých sportovních aktivit, nebo se zvířecími mazlíčky. Několik málo obrázků ukazuje jako možnost trávení volného času počítač případně televizi a dokonce je tu i několik málo obrázků, které znázorňují školu (i když třeba po výbuchu). Obrázky jsou velice pěkně barevně vyvedené a několik z obrázků vypovídá i o uměleckém nadání jejích autorů. Jistě nám mohou povědět jisté skutečnosti o představách a přáních dětí – stačí se jen zamyslet.
Obrázky dětí se mi moc líbí, když to vezmu všeobecně a z neodborného pohledu vyzařuje z nich hodně barev, pohoda a dětské úsměvy. Zaujalo mě, že na spoustě obrázků děti malují nejen své kamarády, rodinu ale i hodně zvířátek. A také téměř na všech obrázcích s venkovní tématikou je sluníčko :O)
Všeobecně převažuje sport, hry a trávení volného času v přírodě, venku – což se mi líbí. I počítače jsou součástí trávení volného času dětí, ale to procento je opravdu překvapivě malé. :O)
Po shlédnutí obrázků jsem byl celkem mile překvapen, že většina z nich nejsou jen malůvky počítačů a obdobných moderních vymožeností, ale že se děti vyžívají, alespoň podle kreseb, i v přírodě, kde provozují různé aktivity, sport, dovolené…
Každopádně jde ale hlavně o to, zda děti ve svých dílech skutečně vyjádřili to, jak tráví svůj volný čas, nebo to, jak si představují, že by ho měly trávit. Jak již bylo trefně vyjádřeno v předešlém příspěvku, dnes na ulici, na hřišti nebo kdekoli jinde zřídka kdy člověk potká hrající si děti, ale to již asi k současné době plné technických vymožeností patří. 🙂
Ačkoliv obrázky nejsou podepsané, zkoušel jsem odhadnout , jestli obrázek kreslil kluk nebo holka. Troufám si napsat, z toho co jsem viděl, že většina kluků kreslila obrázky trávení svého volného času převážně se sportovní tematikou nebo naopak kresbou počítače. Nedivím se, taky bych zvolil jedno nebo druhé. Zatímco holky zvolily spíše zážitky a prožitky s výletů v ZOO, jízdárnách, dovolenýchých u moře nebo kresbou svých domácích mazlíčků a kamarádů. Samozřejmě ne vždy to tak je, ale mám pocit a doufám, že jsem to z větší části odhadl dobře. Všechny děti bych pochválil, jejich obrázky jsou opravdu moc pěkné.
V tomto případě opravu záleží na tom jak bylo téma k tvorbě obrázků dětem pedagogem předloženo, aby mohl člověk posoudit zda se jedná skutečně o přání dítěte a,o to, co opravdu ve volném čase dělá. Je důležité, jak se pedagog při zadání tématu dětem věnoval. Z některých kreseb je vidět , že jsou to obrázky zaslané s úplně jinou tématikou, než zní zadání, a to je škoda, ty bych do této prezentace vůbec nedávala. Další důležitá věc dle mého názoru je ,dítě namaluje obrázek a probrat sním ,zda je to to co si opravdu přeje – přeji si takto strávit svůj volný čas, trávím svůj volný čas opravdu takto?Je to jen tajné přání /anděl, UFO,svatba, moře/?Pedagog by měl s dítětem hovořit o tom ,zda namalovaný obrázek je shodný se zadáním tématu. Vím, je to časově náročné .Děti umí snít. a je zde hodně pravdivých informací o tom ,co děti dělají ve volném čase.
Víc jak polovina obrázku je malována dle mého ,názoru dětmi 6-10 let. Zarazilo mne , že postel /8x/,počítač /14x/,televize /4x/,ale na druhé straně i knížka /8x – je to dáno věkovou kategorií/se zde objevují málo.
Sport aktivně je zde zobrazen v různé formě 71x, hřiště v jakékoliv podobě 33x.
Ale kde ty děti jsou, když je to na obrázcích? Jsou to obrázky dětí z venkova nebo z města? Jsou to aktivity, které dělají s rodiči nebo je to přání takto si hrát? Je zde mnoho hledisek ,ze kteých je možno se na tyto kresby podívat.Zajímavý je obrázek , kde je napsáno volné odpoledne, to je opravdu sen….
Krásné je , že téměř na 77 kresbách je znázorněno sluníčko ,pak i příroda – strom 54x. Děti vnímají co je kolem nich, važme si těchto dětských očí, neberme jim jejich dětské sny a přání tím,že přemírou kroužků a týdenních aktivit se pak někdy nemají možnost rozhlédnout kolem sebe..
Téma jak trávím volný čas může mít spousta dospělých i dětí za fádní, nůdné a ohrané,….podle mě je opak pravdou, sice téma nezní nijak originálně, ale obrázky mnohé řeknou o tom či onom dítěti. Je vidět, kdo hodně tráví času u počítače, kdo by si rád splnil nějaký svůj sen nebo jak tráví opravdu reálně svůj volný čas. Třetí typ na obrázcích vidím nejvíce, objevují se obrázky kroužků nebo i to co dělají se svými rodiči nebo sami se svými kamarády, hodně se objevují modní trendy a hlavně mediální masáž,…nápisy nova cinema a jim podobné mě celkem rozesmály. Překvapivě hodně sportu, což je dobré znamení toho, že tato generace není na tom zas tak špatně jak mnozí tvrdí,….a řekněme si to na rovinu 😀 povídá se to o každé generaci.
Jak se říká, fantazii se meze nekladou, hlavně u dětí. Jako kluk z vesnice si trávení volného času venku při pěkném počasí jinak než aktivně, nedokážu představit. Po zhlédnutí všech obrázků, mě mile překvapilo, že ve většině případů představa dítěte věkové skupiny 6-13let o pohybové aktivitě, je víceméně aktivní formou a ne zcela tak úplně je každý mladiství postižen moderním shonem, jako dnešní dospělý. Co by bylo, ale myslím si důležitější otázkou, zda opravdu v rámci vyjádření svých tužeb nejde jen o představu, ale jestli děti touhle aktivní formou volný čas opravdu tráví? Proto bych nehodnotil samotné obrázky, ale raději apeloval na rodiče. Víte, jak tráví volný čas vaše děti?
Při představě volného času dětí „počítačové doby“, jsem byl přesvědčen o tom, že na obrázcích, které namalovaly bude velká převaha počítačové tématiky. Velice mě překvapilo, že přibližně z 200 obrázků je jích pouze 6, kde je výhradně nakreslen počítač. Dle mého názoru je super, že většina dětí, alespoň dle nakreslených obrázků, se ve svém volném čase věnuje pobytu v přírodě nebo sportuje. Doufejme, že to co nakreslily, je pravda a nejedná se jenom o obrázky, kde ukazují jak a kde by měly, nebo chtěly volný čas trávit. V tomto případě by bylo pouze 6 dětí, které svůj volný čas tráví mimo zdi domova, a to ať už v přírodě nebo na sportovištích, a svůj volný čas by si přáli trávit u počítače. Mohu s lítostí konstatovat, že to tak někdy vypadá a doufám, že se jenom pohybuji na špatných místech a děti opravdu dávají přednost pohybové aktivitě před pohodlným životním stylem u počítače či televize.
Na první pohled co mě osobně zaujalo, je spíš výtvarná stránka, máme věkovou hranici 6-13 let a jen malá část je na úrovni 6-8 třídy.
Když si vzpomenu, na naše mladá léta jsme snad jenom pořád kreslili, četli, hráli si venku a měli na svůj volný čas trochu jiný pohled.
Vůbec jsme nevěděli co je to počítač a vše s tím spojené, v malé míře televize a hry opravdu na jiných principech, proto si myslím, že není moc se čemu divit, když je skoro vše na „dosah ruky“. Kde jsou ti kamarádi s kterými si člověk „doopravdy hraje“. Co takhle přeci jenom procházek, hraní si her venku a čtení knih?
Svůj volný čas je možné vidět, jak si ho představují ve větší míře u moře na dovolených. Co takhle víc u nás po krásách ČR, hor, loukách, lesích, nocí pod stanem, u dědy na chalupě, u ohně atd.
Je také zajímavé si všímat detailů, které děti nosí v hlavě: cigarety, peníze a i dokonce bomby, kde berou ty naše děti vzory? No myslím, že u nás dospělých a rodičů, taky díky TV a vidí to ve špatných skupinkách starších dětí.
Taky kresba děti se svaly, v posilovně, s čokoládami, s nezdravou stravou např. pizza a chipsy mluví za vše.
To si opravdu nemyslím, že takhle by děti měli trávit svůj volný čas a představovat si ho.
Naštěstí je to jen pár výjimek a můžu říct že přeci jenom děti milují jakýkoliv sport, hraní si venku, domácí mazlíčky, koně, přírodu, volnost,sluníčko, který nám dodává energii a děti v něm vidí krásné počasí a snad i lepší zítřky …
Jak si představují děti volný čas?
Co pro ně znamená mít volno a dělat cokoli?
První otázka dětem umožnila vyjádřit své představy o volném čase, ať už reálné – na základě vzpomínek a zkušeností, tak i z říše fantazie, rozvíjené četbou a sledováním pohádek. Druhá otázka je konkrétnější – máte volno, tak co s ním uděláte.
Kresby/odpovědi na fantaskní představu volného času mohou být ty s vyobrazením anděla a osedlané velryby, rakety na oběžné dráze, závodů F1, svatebního dne, útoků na školu nebo domečků v korunách stromů. Ty reálné představy znázorňují obrázky vzpomínek na pobyty u moře, na výlety a na dětské tábory.
Odpovědí na zadání Máte volno, dělejte cokoliv je na výstavě nejvíce. Děti určitě chodí do přírody a o přírodu se i rády starají – zvířat od morčat po koně je tady nepočítaně. Děti dělají všelijaké sporty a myslím, že jízdu na kole, na bruslích, na lyžích či na skejtu určitě jako sport ani nevnímají. Na rozdíl od těch, které namalovaly fotbalová hřiště, tenisové kurty, posilovnu a závodní dráhy. Zarazilo mě, kolik hřišť je úplně prázdných. Vysvětlil by nám to psycholog? Cítí se snad děti v organizovaném sportu osamělé? Je neorganizovaný aktivní pohyb a svobodné trávení volného času veselejší? Podle barevnosti kreseb určitě ano. Baví mě, jak je volný čas dětí pestrý, a nejen porovnáním několika výkresů, ale i u jednotlivců – pohyb se doplňuje s četbou, kreslením, hudbou, jídlem, tábořením, spánkem. POSTEL! Výborné, kolik dětí nezapomnělo na postel. 1/3 života stráví v posteli. Vědí, že je to volný čas? Zeptejte se někdy dětí, co by si s sebou vzaly na jinou planetu – mám ověřeno, že polovina teenagerů si bere svoji postel. Těch pár obchodních center, počítačů a televizí mě ještě nealarmuje – taková je doba a její možnosti a beztak to mají odkoukané od maminky a tatínka, takže o dětském světě to až tak moc nevypovídá. Spíš o významném vlivu rodičů.
A vůbec! Co bych v jejich věku nakreslil já, dítě z paneláku? Lítačku kolem baráku. Hru na četníky a zloděje. Stavění bunkrů na stavbě křižovatky. Výpravy do lesa Hliník a na kopec Štandl. Šplhání po stromech a po skále. Hru na Rychlé šípy a na Indiány. Střílení z praku a výrobu luku. Prázdniny u babičky na vesnici. Hráze v potoce a koupání v lomu. Šiškové války. Schovky a hoňky. Kolo až později, in-line vůbec. Ani moře. Vlastně ani žádný organizovaný sport. Přesto úžasně moc pohybu.
Krásné téma.
Těší mě, že v dnešní postindustriální společnosti, ve které se člověk člověku vzdaluje a technologie destruují osobnost, stále převládají rodiny, které vedou děti ke sportu, aktivnímu odpočinku, vztahu k přírodě a sekundárně i k hodnotám. Na obrázcích je také vidět sociální kontakt, což je krásný příklad toho, že komunikace face to face ještě stále nevymizela a lidské vztahy snad i v budoucnu nebudou rozvíjeny jen ve virtuální realitě. Z výkresů je cítit dětské zaujetí pro jejich téma, jsou malována srdcem a dětským nezkaženým pohledem na svět. Otázkou ale zůstává, zda děti měly kreslit ideálně či reálně trávený volný čas. Bojím se, že by přece jen těch počítačů bylo více. Zaujal mě smysl pro detail, odrážející všímavost dětí, např. značky na oblečení, nápisy na budovách a samozřejmě nemůžeme opomenout dětskou fantazii. Myslím, že ale v mnoha případech děti témata od sebe obkoukaly, a tak se setkáváme s jedním motivem hned několikrát po sobě. Kéž by takto vykreslené pojetí volného času zůstalo i dalším generacím…
Z obrázků je jasné, že většina dětí tráví svůj volný čas venku, aktivně, popř. se svými mazlíčky a část dětí si představuje volný čas, tím že tráví celá odpoledne u počítačů, videoher a podobně. Podle mě, hodně záleží na tom, jak jsou děti vedeni rodiči a také v jakém městě vyrůstají. Pokud rodiče jsou aktivní a mají rádi pohyb venku, je patrné, že i děti budou vyhledávat trávení volného času venku. Pokud jsou rodiče méně aktivní, děti jejich zvyky často převezmou také a potom tu máme spoustu obézních a nemocných dětí. Také je fakt, že děti vyrůstající ve větších městech mají větší možnosti pohybového, či jinak zájmového vyžití, ale souvisí s tím větší starostlivost rodičů o děti. A děti z menších měst mívají zase blíže přírodě a pohybu v ní a také ke zvířatům. Ale pokud se chtějí věnovat specifické činnosti, musí dojíždět do větších měst.
Otázkou ještě zůstavá, zda tyto děti nakreslily opravdu to, jak tráví volný čas nebo jak si jen představují že by ho chtěli trávit….
Souhlasím s předešlým komentářem, je podstatné, jak byla práce zadána pedagogem, další faktor je roční období a také možnost „opisování“ od spolužáků.
Pro zajímavější rozbor by bylo dobré uvádět věk, ale třeba i bydliště dětí.
Přikláním se k optimištější části hodnotitelů, celkový náhled mi přijde pozitivní. Plno různorodých činností, jak v přírodě a při sportu, tak i třeba starání se o své čtyřnohé přátele.
Oborově mě zaujalo, že vcelku často se objevuje organizovaný volný čas – sporty, mažoretky…
Posun oproti minulosti mi přijde s tou vypálenou školou, i když to je určitě frajeřina třídního sígra, dříve jsme takové obrázky taky kreslili, možná i více, ale o přestávkách či pod lavicí, ne jako oficiální práci.
Celkově vmímám kresby jako optimistické, nápadité a různorodé.
A poznámka mimo mísu – v monitorech vede Korejský Samsung.
Překvapením je určitě fakt, že většina obrázků zobrazuje aktivity ve venkovním prostředí. A myslím si, že děti berou počítač spíše jako zabiják času. Aktivity na obrázcích můžeme rozdělit na individuální nebo kolektivní. Na obrázcích s více způsoby trávení volného času je často vidět kontrast těchto částí (klid, pohoda vs. aktivní pohybová činnost). Na některých obrázcích lze vidět účinnost reklamy a televize, které také dětem říkají, co mají ve volném čase dělat a hodně je ovlivňují. Osobně si myslím, že některé obrázky jsou i přáním dětí po čem by toužili, ale nedostává se jim toho. Rodiče na ně bohužel přes práci nemusí mít tolik času, aby se jim věnovali nebo jim nabídli, jak mají trávit volný čas. Proto si myslím, že práce rekreologů je důležitá i pro menší děti ve školkách a školách.
Myslím, že většina prací nebyla zadána jednoznačně, z kreseb je jasně vidět, že v různých třídách pedagogové dali různá zadání (viz obrázky s nápisy typu „můj sen“).
U dětí se často vyskytuje vyváženost aktivt, pokud jsou obrázky rozděleny na více částí, pak se zde v drtivé většině vyskytuje jak aktivní činnost (sporty), tak odpočinková zábava typu knih, popř. televize a počítače.
Pokud se zaměříme na vnímání dovolených, pak děti preferují čas u moře.
Většina obrázků je malována barvami, i to ukazuje, že děti se snaží uniknout z šedi, kterou jim často dnešní města a vzdělávací ústavy poskytují.
Dále je dobře rozpoznatelný rozdíl mezi obrázky od dívek a chlapců, což dokazuje odlišost zájmů mezi pohlavími již od mládí.
Pokud by měl z analýzy obrázků někdo vytvářet návrhy pro volnočasová centra, pak bych samozřejmě doporučovala konzultaci s více než jedním psychologem, aby bylo dosaženo co největší objektivity výsledku.
Tak se mi podařilo probrat barevným světem obrázku. Jak všichni víme, děti jsou křehké bytosti, plné fantazie a radosti s obrovskou vnímavostí prostředí kolem sebe. Myslím, že na kresbách je vidět jak se míchají přáni, prožité zážitky a představy. Je tam spousta technik ale i témat co poukazuje na různorodosti a na osobnosti každého dítěte. Musím s radosti konstatovat, že máme mezi dětmi to zdravé jádro pro budoucnost. Též musím přiznat, že mě to vrátilo do mích dětských let a sem za to hrozně rád 🙂 Všem těm dětem patří můj obdiv. Skoro jsem zapomněl jak krásné je být dítětem.