«

»

Print this Příspěvek

Na in-linech po Olomoucku

V Olomouci a blízkém okolí se nám nabízí mnoho možností k využití volného času. Zejména mám na mysli sportovní a pohybové aktivity, které velkou měrou přispívají ke zvýšení kvality života. Naše rozhodnutí, čím se chceme a budeme zabývat, pouze ovlivňují naše zájmy, koníčky, nálada. Smyslem těchto aktivit a činností je dobře se bavit, navodit v sobě pocity štěstí, radosti, uspokojení.

V našem regionu je opravdu z čeho vybírat. Za poslední roky proudily investice, ať už z veřejného nebo soukromého sektoru, do rozličných druhů sportovišť a sportovních areálů. Například se vybudovaly či zrekonstruovaly tenisové kurty, aquaparky, sportovní haly, dětská, školní, víceúčelová hřiště, regenerační a relaxační centra, cyklostezky.

I přesto, že máme k dispozici tolik sportovních zařízení, můžeme vyplňovat svůj volný čas velkým množstvím pohybových aktivit. Avšak v poslední době jedno odvětví získává mezi lidmi čím dál větší popularitu – jízda na in-line bruslích. Společně s jízdou na kole a plaváním zaujímá přední příčky v pohybových činnostech, kterými se lidé věnují. A každým rokem neustále přibývá zájemců, kteří se chtějí zabývat touto pohybovou aktivitou ve volném čase. Někteří doslova propadli kouzlu tohoto sportu a je součástí jejich životního stylu. S rostoucím zájmem se začaly pořádat v této disciplíně závody různých distancí, v rozmanitých věkových a výkonnostních kategoriích. Otevřely se kurzy a školy nejen pro začátečníky, ale i pro zdatnější bruslaře pro získání a osvojení správné techniky.

Ze začátku pro nadšence nebyly podmínky nijak přívětivé. Mohli jsme je vidět jezdit na kolečkových bruslích po ulicích v městském provozu, což bylo samozřejmě velice nebezpečné pro všechny účastníky. Někteří se snažili využít stezky v parku, zde však byl příliš hrbolatý a hrubý asfaltový povrch. Další skupina bruslařů našla příležitost k této činnosti na volných parkovacích plochách u supermarketů, kde je zase problém v nevyhovujícím a nedostatečném prostoru k této zálibě.

Naštěstí pro veřejnost se začaly prosazovat návrhy a investice, realizovat projekty na výstavbu stezek a potřebné infrastruktury. Zastupitelé města Olomouce těmito rozhodnutími tak přispěli k dalšímu rozvoji a oblibě tohoto sportu.

V Olomouci nyní máme několik možností se oddávat této aktivitě. Asi nejpopulárnější a nejvíce využívaná trať, která je rozdělena na dvě části, se nachází v městské části Chválkovice s velice kvalitním asfaltovým povrchem. Zde se vybudovalo parkoviště ležící nedaleko místní pevnůstky a také lavičky pro odpočinek.

První úsek dlouhý přibližně 2 kilometry vede směrem do Černovírského lesa, kde se nachází i naučná stezka Černovírské Slatiniště s informačními tabulemi. Tady si však musíme dát pozor na nechráněný železniční přejezd, který je sice přehledný, ale označený pouze výstražným křížem. Při cestě můžeme vidět i technickou památku parní vodárnu postavenou v roce 1889.

Druhý nově vystavěný úsek vede podél silnice směrem do Samotišek. Trasa je dlouhá asi 3 km a z velké části je rovinatá, až v závěru začíná mírně stoupat. V Samotiškách pak můžeme ještě dále pokračovat také po nově dokončené cestě (asi 500 metrů) na Toveřskou ulici. Nevýhodou tohoto poměrně dlouhého úseku je absence místa k případnému odpočinku, proto je vhodnější pro náročnější a fyzicky zdatnější jedince a to i vzhledem k profilu tratě.  

Dalším místem, které dnes hojně využívají in-lineři jsou Smetanovy sady, kde byla v polovině roku 2010 dokončena první etapa rekonstrukce cest. Následně by měly pokračovat opravy v Bezručových sadech. Parky se tak propojí a vznikne ucelená síť stezek.

V plánu pro letošní rok je i realizace nového více než tříkilometrového okruhu, který povede od černovírského mostu směrem k mostu přes Mlýnský potok, dál bude pokračovat rovnoběžně se stávající cyklotrasou na jezera Poděbrady. Pak se stočí směrem k chomutovské pevnůstce a skončí opět u černovírského mostu. Součástí projektu bude i provedení vegetačních úprav, které jsou přiřazeny ke každému stavebnímu objektu. Samozřejmě nebudou chybět dvě parkoviště, jedno naproti černovírskému mostu a druhé u Mlýnského potoka v Martinově ulici v Řepčíně. Sportovci budou mít také možnost využít i několik odpočívadel pro regeneraci sil.

 Pokud by vás tyto trasy přesto neuspokojily, můžete navštívit další místa v ostatních obcích či městech v našem regionu, jež se rozvíjí v oblastech tohoto sportu. Například mezi obcemi Hlušovice a Bělkovice podél Trusovického potoka vede přibližně čtyřkilometrová cyklostezka s výbornými parametry i pro bruslaře. V Prostějově v Kolářových sadech byl vybudován okruh pro in-line za šest milionů korun. V Přerově od městského parku Michalov směrem k rekreační oblasti Laguny je k dispozici pro in-linery asfaltová cesta a také i skate park. Na jeho vybudování radnice před několika lety věnovala zhruba 3,8 milionu korun. Po stezce se však mohou vydat vyznavači tohoto sportu i dále podél řeky Bečvy a dojet na kolečkových bruslích až do Lipníku nad Bečvou.

Určitě by se našly i jiná méně známá a vhodná místa pro jízdu na in-line bruslích. Nicméně věřím, že i nadále se budou podporovat investice do rozšiřování stezek. Najdou se další prostředky na realizaci projektů, které povedou k vytvoření příjemného prostředí pro volnočasové aktivity pro širokou veřejnost. Uvědomme si, že rozvoj města či regionu se rovněž pozitivně projeví na zvýšené atraktivitě oblasti a přispěje ke zvyšování kvality života a spokojenosti občanů.  

Autor: Josef Oščádal

Zdroje:

http://www.turistika.cz/vylety/na-in-line-po-okoli-olomouce

http://olomoucky.denik.cz

http://zpravodajstvi.olomouc.cz

Be Sociable, Share!

    Permanent link to this article: http://www.vemeste.cz/2011/01/na-in-linech-po-olomoucku/

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *