Konec cyklistů na Praze 1? Zřejmě již od listopadu

Praha – Už jen pár týdnů budou moci cyklisté volně jezdit po páteřních trasách Prahy 1. Tamní dopravní komise má 5. října schválit výrazné omezení jízdy na kole od 10 do 17 hodin. Platit by mělo od začátku listopadu. Spolek Auto*Mat nasbíral přes 2300 podpisů proti záměru a chystá další veřejný protest.

V těchto dnech se na radnici Prahy 1 dokončuje projekt, který má vystrnadit cyklisty z poloviny náměstí Republiky, ulice Na Příkopech, dolního Václavského náměstí a z dalších ulic, které mj. patří do sítě nejvýznamnějších pražských cyklotras.

Scénář vývoje

Pokud jej podpoří dopravní komise Prahy 1 na svém říjnovém zasedání, nebude se jím již muset zabývat zastupitelstvo a po měsíčním vyvěšení na úřední desce se rovnou umístí značky se zákazem. Trio starosta Oldřich Lomecký (TOP 09), radní Richard Bureš (ODS) a Ivan Solil (ČSSD) tak dosáhnou svého – cyklisté zmizí z bezpečné části centra metropole.

„Vyhánět cyklisty z centra je opravdu nešťastné řešení. Moderní města je tam naopak lákají a staví pro ně bezpečné cyklostezky. V pěších zónách by cyklisté mohli jezdit po vyhrazeých koridorech podobně jako v Haagu (viz obr.). Také zde může platit omezení jejich rychlosti, ale ne úplný zákaz. Obojí stávající legislativa umožňuje, snaha Prahy 1 zakázat jízdu na kole kompletně je projevem nezájmu najít funkční řešení,” vysvětluje Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat.

Myslí radní Prahy 1 na bezpečnost?

Hlavním argumentem Prahy 1 je údajně bezpečnost. Na inkriminovaných místech přitom došlo za posledních 10 let pouze ke 4 kolizím cyklistů se zraněním. Naopak místa, kudy mají podle policie a Prahy 1 cyklisté zakázané zóny objíždět, jsou mnohem nebezpečnější. Na podstatně méně rozsáhlém Smetanově nábřeží došlo k 16 nehodám cyklistů se zraněním od roku 2007 a ve Vodičkově a Jindřišské ulici budou cyklisté muset kličkovat mezi tramvajemi a zdržovat je v zastávkách.

Ještě v květnu přitom byly hlavním argumentem Prahy 1 stížnosti na provozovatele elektrokoloběžek (de facto mopedů) a dalších turistických vozítek v centru metropole. Kvůli nim začala Praha 1 připravovat zákaz jízdy všech cyklistů v pěších zónách centra.

Proti je Auto*Mat a přes 2 tisíce občanů

Proti tomu se staví již přes 2 300 Pražanů, kteří podepsali výzvu spolku Auto*Mat proti omezení jízdy na kole v centru Prahy, a toto číslo pořád roste. Po červnovém happeningu „Průvod vypuštěných duší”, který měl velký ohlas u účastníků i v médiích, tak Auto*Mat chystá další veřejný protest.

„Mezi signatáři petice je na 50 architektů, 50 učitelů, 30 lékařů, desítky umělců, podnikatelů, vědců, a jeden ministr vlády České republiky. Na 4. října plánujeme další akci, kde mohou lidé vyjádřit svůj názor i jinak než podpisem,” říká Vratislav Filler.

Nevyhovující objízdné trasy

Radní Prahy 1 sice tvrdí, že pro každou zakázanou zónu bude přichystána objízdná trasa. Ve skutečnosti počítají pouze s 5-7 novými cykloobousměrkami. Což je ale zcela nedostatečné, cyklisté budou i nadále nuceni jezdit v protisměru ulic jako je Husova, Skořepka, Perlová, Masná nebo Perštýn.

„Radní také argumentují, že připravované objízdné trasy jsou maximem toho, co město umožňuje. Příklady z nizozemských měst jako Amsterodam ale prokazují, že kvalitní cykloopatření je možné zřídit i v úzkých ulicích s tramvajemi. Stačí jen chtít,” dodává Vratislav Filler.

Návrh Auto*Matu

Spolek Auto*Mat, který brání městskou cyklistiku jako jednu z mála udržitelných forem dopravy, zpracoval návrh, jak podmínky pro jízdu na kole v celém centru plošně zlepšit tak, aby se cyklisté cítili bezpečně i mimo pěší zóny a nemuseli je používat (viz http://www.auto-mat.cz/2017/07/predstavujeme-dlouhodobe-reseni-cyklodopravy-v-centru).

 

Přílohy:

Srovnání rozsahu, ve kterém připravuje omezení Praha 1, a návrhu spolku Auto*mat. Průjezd řadou pěších zón by byl možný jen v úzkém koridoru.

 

Patří cyklisté do pěších zón? (pohled Auto*Matu)

Takzvané „pěší zóny” v centru neslouží výhradně chodcům. Výstižnější popis jejich režimu je víceméně „bezmotorová oblast”. To „víceméně“ kvůli enormnímu počtu aut, která mají na vjezd do zóny výjimku. Užívaný termín „Pěší zóna“ pouze vyplývá z použití konkrétní dopravní značky IZ 6a, což je terminus technicus a nikoli známka toho, že cyklisté do bezmotorových ulic nepatří. Že nemáme zvláštní dopravní režim pro bezmotorovou ulici s preferencí chodců neznamená, že cyklisté na Příkopech i jinde nemají být. Máme pěší zóny s tramvajemi a ze zahraničí známe mnoho případů bezmotorových ulic s cyklisty.
Preference chodců je v pražských bezmotorových ulicích zajištěná dostatečně. V ulicích se také smí jezdit maximálně dvacítkou, což by se dalo na řadě míst i snížit. Pravidla jsou tedy nastavena správně. Ovšemže je tu potíž: podle Prahy 1 městská policie nedokáže polapit několik bezohledných cyklistů, proto prý centrum radši zavřou pro všechny. Zavírají se ale Křižovnická či Karmelitská pro bezohledné řidiče aut?

 

Auto*Mat požaduje:


1) Zachování průjezdu na kole (bez vedení kola) v zásadních cyklistických směrech (Příkopy, Zlatý kříž, náměstí Republiky a Staroměstské náměstí do Železné), a to pouze ve vyznačených koridorech, čímž by se snížila míra kontaktu mezi pěšími a cyklisty.

2) Zřízení cca 10 – 15 cykloobousměrek usnadňujících objezd náměstí, čímž by se počet cyklistů projíždějících pěšími zónami snížil.

3) Řešení problému s elektrickými koloběžkami na úrovni Ministerstva dopravy a magistrátu a nalezením postupu, který neomezí běžné cyklisty.

Petice zde.

Více např. v článku Auto*Matu zde.

 

rozsah_P1 rozsah_AM Průvod vypuštěných duší, foto_Julie Slauka prikopy_vizualizace OLYMPUS DIGITAL CAMERA haag_pesi_zona 2xfoto_pesi_zona

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2017/09/konec-cyklistu-na-praze-1-zrejme-jiz-od-listopadu/