Do práce na kole? Dvě třetiny cyklistů se necítí bezpečně

Průzkumu mezi účastníky soutěže Do práce na kole jasně ukazuje, že cyklisté se na českých silnicích cítí spíš nebezpečně než bezpečně. I přes to se ale většina z nich snaží jezdit co nejohleduplněji a ztotožňuje se zásadami slušného chování na kole – cyklistické etikety. 

Více než 1200 účastníků soutěže Do práce na kole z devatenácti českých a moravských měst vyplnilo rozsáhlý průzkum hodnotící jejich postoj k jízdě na kole. Výsledky rozhodně nejsou potěšující – z jízdy na kole v městském provozu mají obavy i lidé, kteří jezdí téměř každý den.

„Na otázku ‘Co Vás zásadně omezuje při jízdě ve městě na kole?’ odpověděly dvě třetiny respondentů, že je to v první řadě ‘jízda v provozu, při které se necítí dost bezpečně,’“ jmenuje jeden z výsledků Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Teprve daleko za tímto číslem jsou obavy z krádeže kola nebo špatného počasí (1).

Tyto výsledky potvrzují starší průzkum pražské Technické správy komunikací z roku 2012. Podle něho jízdu v běžném provozu považuje za velmi nebezpečnou nebo nebezpečnou 60 % Pražanů, kteří se po Praze na kole pohybují alespoň jednou měsíčně. Srovnání se zahraničím ale ukazuje, že nejde o normální stav. V Kodani se na kole cítí bezpečně 76 % lidí a jen 5 % se bezpečně necítí. „Že se v Kodani bojí na kole každý dvacátý člověk, zatímco v českých a moravských městech jsou to dva ze tří, není pro cyklistiku v ČR příliš pozitivní zpráva,“ říká Filler.

Povzbudivějším závěrem průzkumu je, že se cyklisté chtějí chovat slušně. Celých 91 % respondentů se obecně ztotožnilo se zásadami slušného chování na kole, tzv. cyklistické etikety. Nicméně pro 33 % respondentů je za současných podmínek snaha omezovat jízdu po chodníku problematická. „Jízda po chodníku je obecně nežádoucí. Drtivá většina lidí po chodníku na kole jezdit nechce, nicméně se bez toho alespoň někde neobejdou. Jak tedy dosáhneme toho, aby se přesunuli na silnici?“ ptá se Lukáš Eršil, manažer kampaně Do práce na kole.

„Důvodem, proč se jezdí na kole po chodníku, je zejména chybějící nebo nekvalitní infrastruktura. Při návrhu by se mělo dbát na to, aby byla opatření pro jízdu na kole souvislá, náhle nemizela a nevháněla jezdce do obtížně řešitelných situací. Dokud se ulice nezmění tak, aby se lidé na kole nebáli jezdit ve vozovce, chodníky patrně neopustí,“ uzavírá  vysvětluje Vratislav Filler.

(1) Odpovědi na otázku Co Vás zásadně omezuje při jízdě ve městě na kole? z průzkumu mezi účastníky soutěže Do práce na kole.

Jízda v provozu, při které se necítím dost bezpečně.

821

66.37%

Malá ohleduplnost řidičů.

524

42.36%

Nepohodlná infrastruktura (chodci na stezkách, přerušené stezky a cyklopruhy, apod.).

761

61.52%

Špatné počasí, déšť, mokro, zima.

411

33.23%

Kopce.

76

6.14%

Obavy z krádeže kola.

455

36.78%

Potřebuji dojíždět příliš daleko.

69

5.58%

Podmínky v obvyklém cíli cesty (parkování kola, sprcha, uložení věcí apod.).

148

11.96%

Nedostatek stojanů a jiných možností parkování kola ve městě.

235

19.00%

Je to logisticky náročné, ne všechny potřebné cesty mohu vykonat na kole.

220

17.78%

Že se zpotím nebo nebudu dostatečně reprezentativní.

128

10.35%

Smog, špatné ovzduší.

156

12.61%

Nic mne výrazně neomezuje.

70

5.66%

Jiné

42

3.40%

 

 

 

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2014/07/do-prace-na-kole-dve-tretiny-cyklistu-se-neciti-bezpecne-2/