Na pěší zónu na Václaváku se v Evropském týdnu mobility znovu vrátila auta

PRAHA – Nepochopitelnou proměnu zažívá v tomto týdnu pražské Václavské náměstí. Přestože magistrát nedávno v jeho dolní části zřídil novou pěší zónu, nyní se sem znovu vrátila auta. Paradoxně se tak stalo v rámci oslav Evropského týdne mobility, který má podle původního úmyslu naopak propagovat chůzi, jízdu na kole a veřejnou dopravu. Prezentace osmi automobilek sice ukazuje hlavně elektromobily, ale ani ty nejsou řešením pro kvalitu životního prostředí ve městech.
„Magistrát věnuje příliš velkou pozornost elektromobilům, které ale problémy Prahy nevyřeší. Přestože u vozů policie, záchranky nebo komunálních služeb může být elektrický motor výhodou, individuální automobilová doprava je zdrojem hluku a emisí nehledě na typ pohonu. Oproti jiným druhům dopravy je neúměrně energeticky náročná a vzhledem k ceně elektromobilů je falešnou nadějí, že všichni vymění benzín za elektřinu. Obyvatelům je třeba vysvětlovat, že ke každodenním cestám je vhodnější chůze, jízda na kole nebo veřejná doprava, kterou by mělo město všemožně podporovat,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.

„Otěrem pneumatik produkují elektromobily stejně jako běžná auta nebezpečné mikročástice prachu PM 2,5, na něž se váží toxické látky a které jsou pak příčinou velmi vážných onemocnění. Elektromobily také zabírají při jízdě i parkování veřejný prostor, který by bylo možné využít jinak. V neposlední řadě je třeba si uvědomit, že energii pro auta vyrábějí elektrárny, které sice neničí ovzduší v Praze, zato v severních Čechách a jinde ano. Elektromobily jsou vlastně uhelná auta,“ dodává Vít Masare.

Podle iniciativy Auto*Mat mají elektromobily jednoznačný přínos pro využití ve veřejné správě a službách, jako je policie, záchranná služba, komunální služby, a podobně. Tyto instituce se bez automobilů neobejdou. Stejně tak je vzhledem ke kopcovitému terénu v Praze oprávněné využití elektrokol. Založit na prezentaci automobilů oslavy Evropského týdne mobility však podle Auto*Matu signalizuje naprosté nepochopení smyslu této celoevropské akce.

Přílohy:

1) Magistrátní prezentace Evropského týdnu mobility na Václavském náměstí

Mapa akcí na Václaváku

2) Pět bodů o škodlivosti elektromobilů

1. Typický elektromobil obsahuje minimálně 500 kg akumulátorů, které je třeba měnit po ujetí každých 40 tisíc kilometrů. Množství vzácných kovů v bateriích vede k větší těžbě v zemích třetího světa.

2. Elektromobily mají nulové emise z výfukových plynů, ale zůstává podstatná část emisí prachových částic vzniklých otěrem pneumatiky (což jsou právě ty nejnebezpečnější látky). Uváděné míry znečištění se u studií z různých zdrojů velmi liší.

3. Automobilová elektromobilita naprosto neřeší problémy:
• prostorového záboru automobily
• přizpůsobení uličního profilu automobilové dopravě
• nebezpečnosti automobilu v městských ulicích
• celkové energetické náročnosti osobního auta jako druhu dopravy

4. Při rychlostech nad 30 km/h nemá elektromotor valný vliv na snížení hluku, při nižších rychlostech je zase „naprosto tiché“ auto nebezpečné chodcům.

5. Váha baterií obvykle zvyšuje hmotnost oproti srovnatelnému klasickému autu.

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2012/09/na-pesi-zonu-na-vaclavaku-se-v-evropskem-tydnu-mobility-znovu-vratila-auta/