Praha šetří na špatném místě. Auto*Mat vyzývá zastupitele, aby přestali zalévat peníze do betonu

PRAHA – Nezalévejte další peníze do betonu, vyzývá iniciativa Auto*Mat zastupitele (2). Ti budou dnes hlasovat o rozpočtu Prahy na letošní rok. Město nemá peníze, protože je vázáno smlouvami na tunel Blanka. Pražané tak musí až do roku 2014 platit stavebním firmám a na všem ostatním se musí šetřit (3), (4), (5). Ještě horší je, že plýtvání hrozí i v dalších letech, kdy se má začít stavět Blanka II (6). Radní podmiňují změnu priorit dokončením Pražského a Městského okruhu. Ty jsou ale rozestavěné už třicet let a řešení pražských problémů není možné stále odkládat.

Zatímco vídeňská radní pro dopravu Maria Vassilakou prohlašuje, že „životu ve městě nesmí dominovat auta“, Pražané každý den na vlastní kůži zažívají, proč. Investiční rozpočet na rok 2012, který chtějí schválit pražští zastupitelé, předpokládá další budování silnic.

„Magistrát připravuje pokračování tunelu Blanka přes Libeň a Jarov ke Štěrboholům za 20 miliard. Jenže tunely vábí korupci, zhoršují život v ulicích a podvazují městský rozpočet. Na nic pak nejsou peníze a v době finanční krize se musí se šetřit na školách i kultuře, nezbývá na opravy chodníků. Metro D se odkládá stejně jako nová parkoviště P+R,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.

Město by mělo dokončit rozestavěnou Blanku, poté opustit monstrózní betonové stavby a zaměřit se na efektivní investice, které přinesou užitek všem. Do volebního roku 2014, kdy má být tunel Blanka zprovozněn, bude pohlcovat další miliardy. Praha tak již od roku 2007 nemá peníze téměř na nic jiného. Avšak v roce 2014 by opět mohla mít volné zdroje na řadu potřebných projektů.

„Místo pár kilometrů dálnice si můžeme pořídit raději desítky kilometrů tramvajových tratí a nové zastávky vlaku, odstraňovat z ulic bariéry pro pěší a investovat do oprav silnic a chodníků,“ uvádí Vratislav Filler z Auto*Matu. Myslí si, že Praha kvůli Blance šetří na nesprávném místě. „Mezi největší letošní investice patří stavby slonince a hrošince v ZOO či bazénu Šutka. Škrtají se však rozpočty na větší bezpečnosti chodců a cyklistů. Nabízíme městu řadu nápadů, jak zlepšit situaci a neutratit přitom moc peněz,“ podotýká Filler.

V letošním rozpočtu lze podle něj ušetřit přes dvě stě milionů jen na stavbách Jinočanské spojky či Radlické radiály. Peníze by bylo daleko účelnější investovat například do rozšíření parkovišť P+R, která kapacitně naprosto nestačí. Měla by sloužit k parkování obyvatelům Středočeského kraje, kteří nyní jezdí každodenně svými auty až do centrálních čtvrtí Prahy.

Již v roce 2008 upozornil Auto*Mat na předražování pražských tunelů. Veřejně se tehdy vsadil s primátorem Pavlem Bémem, že Blanka se nevejde do rozpočtu. Cena stavby zatím narostla o 10 miliard a ukázalo se, že proplácení faktur bylo mimořádně nestandardní. Bém by měl odpracovat 50 hodin veřejně prospěšných prací, avšak odmítá prohru sázky uznat. Pokud budou dnešní politikové pokračovat v drahých stavbách, mohou se snadno dostat do podobné situace.

Přílohy:

1) Stránky věnované dopravní kapitole pražského rozpočtu

2) Příspěvek Víta Masare z Auto*Matu k projednávání rozpočtu Prahy na rok 2012

Finanční krize negativně dopadla na města a obce nejen v České republice, ale po celém světě. Rozčlenění kapitálových výdajů, které dnes hodláte schválit, je minimálně v kapitole doprava spíše než snahou zefektivnit vynakládání městských prostředků svědectvím o tom, co se stane, když radní opakují chyby svých předchůdců. Místo snahy zefektivnit práci využitím odborného know-how, které se opírá o nejmodernější trendy, pokračuje pražská doprava i letos v zajetých kolejích anachronismů a bezkoncepčnosti.

V letošním rozpočtu, jako v těch předchozích od roku 2007, bez debat dominují investice do individuální automobilové dopravy. Ano, celý rozpočet a celá Praha jsou rukojmími tunelu Blanka.

Ale pokud sám náměstek pro dopravu tvrdí, že tato stavba dopravní problémy Prahy nevyřeší, proč tedy úplně zapomínáme na to, jak dopravě pomoci jinak? Kde jsou menší, levnější, o to však efektivnější investice pro všechny? Proč se úplně zapomíná na jiné druhy dopravy?

Do dostavby tunelu Blanka hodláte letos investovat 5,8 miliardy, ale na zvyšování kapacity parkovišť P+R není v rozpočtu ani koruna. Jak to máme chápat? Přitom už nyní jejich kapacita měla být dle závazného Krajského programu snižování emisí 3krát vyšší než dnešních 3000 míst. Tato položka, resp. zodpovědní dojíždějící řidiči a Pražané, kteří by ji ocenili, by si zasloužila mnohem víc než vaše dnešní nic. I 100 milionů do rozvoje systému P+R by byla na rozdíl od řady jiných položek chytrá investice.

Ani na zvýšení bezpečnosti v pěší a cyklistické dopravě, či na zjednodušení cestování v MHD přes vaše mediální proklamace v podstatě nezbývá. Rozpočet a dnes předložené jednotlivé investice neodráží realitu života v Praze.

Nelze také nazvat jinak, než hazardováním se životy zhruba osmdesátiprocentní snížení dotace na rozvoj cyklistické infrastruktury. Tu přitom vloni využívalo o 50% více Pražanů, než o rok dřív a tento trend bude pokračovat.

Hodláte investovat 230 milionů do neprioritních silnic pro auta, 300 milionů do dostavby koupaliště z 80. let, a 226 milionů do koupaliště pro hrochy a slony v ZOO. Ochrany Pražanů před nadměrným hlukem si vedle toho ceníte pouhými 100 miliony korun a zklidňování dopravy ať se jde koupat.

Chápeme, že Praha musí šetřit. Máme však dojem, že namísto zvyšování efektivity investic se touto anachronickou dopravní politikou Praha sama žene do náručí dalších Blanek. A to, doufám, už nikdo ze zde přítomných nechce. Pokud netoužíte do pár let dopadnout jako exprimátor Bém, máme pro vás pro začátek 6 vysoce efektivních investičních opatření, která jsou dokonce levnější než cena samotných dvou absolutně neprioritních dopravních investic, které hodláte financovat – výkupů pozemků pro Radlickou radiálu a stavby části Jinočanské spojky.

A když už jsem ho zmínil, nemá někdo z vás číslo na Pavla Béma? Stále nám dluží 50 hodin práce ze sázky o Blančinu cenu.

3) Na čem může Praha ušetřit

Položka rozpočtu Kolik Proč
Radlická radiála jihozápadní město – Smíchov 50 mil. Kč Výkupy pozemků nespěchají
Příprava Městského okruhu Pelc-Tyrolka – Balabenka, Balabenka –Štěrboholská radiála a Libeňská spojka cca 30 mil. Kč (snížení na polovinu) Příprava staveb Městského okruhu může probíhat stejným tempem jako příprava metra D, na které se letos dává 10 mil. Kč
Chaby, stavba silnice č. 50 180 mil. Kč Jinočanská spojka není prioritní stavbou
Multifunkční operační středisko Malovanka 200 mil. Kč Operační středisko v této poloze bude mít smysl až po zprovoznění Blanky, kterou ovšem nelze legálně otevřít dříve než Pražský okruh
Bazén Šutka 300 mil. Kč Výstavbu bazénu by mohla platit spíše městská část, případně lze hledat soukromé zdroje
Dostavba slonince a hrošince v ZOO 225 mil. Kč Kapacita má být 15 zvířat, na jedno zvíře se tedy vydá zcela stejně jako na bezpečnost chodců v celé Praze v rámci kampaní BESIP
Celkem 985 mil. Kč

4) Kde peníze chybějí

Položka rozpočtu Kolik Proč
Parkoviště P+R +100 mil. Kč Stávající kapacita je asi 3000 míst, podle územního plánu má být více než 10 000 míst, potřeba je asi 20 – 30 000 míst. Lidé parkují na plochách přilehlých supermarketů. Letošní investice 2 miliony na technické zabezpečení nepočítá s žádným zvýšením kapacity.
Humanizace Severojižní magistrály – studie 5 mil. Kč Iniciativa městských částí vyžaduje zpracování podkladů pro humanizaci v letech 2013 – 14
Akce pro BESIP +20 mil. Kč Stávající částka (15 mil. Kč + 7 mil. Kč transfer z loňska) je naprosto nedostatečná. Z těchto peněz se financují mj. Bezpečné cesty do škol
Cyklistické stezky +22 mil. Kč Investice do infrastruktury pro cyklisty (přepočtená na dopravní výkon) je 10 – 20x efektivnější než investice do staveb pro individuální automobilovou dopravu. Pro realizaci plánu rozvoje cyklistické dopravy je vhodné investovat ročně 50 – 100 milionů Kč, s ohledem na špatnou finanční situaci města je vhodné letos zvýšit částku z 8 na 30 mil. Kč.
Tramvajové trati, příprava 20 mil. Kč Je třeba začít urychleně připravovat výstavbu klíčových nových tramvajových tratí tak, aby bylo možné s nimi začít už v roce 2014
Železniční zastávky, zkvalitnění, příprava 25 mil. Kč Praha postrádá přibližně 20 železničních zastávek, které nevzniknou, ponechá-li se iniciativa jen na SŽDC
Celkem 192 mil. Kč

Je patrné, že navrhovaná pozitivní opatření jsou dokonce výrazně levnější než drahé stavby, na kterých lze ušetřit.

5) Desatero znaků pražského rozpočtu na dopravu

1. Pokračování výstavby tunelů Blanka a Blanka II. maximální možnou rychlostí
2. Výstavba metra A, za Veleslavínem špatně trasovaného, z Evropských fondů a z půjčky
3. Nulový rozvoj parkovišť P+R
4. Nulový rozvoj sítě tramvajových tratí
5. Nezájem o železniční dopravu
6. Tradičně malý zájem o pěší dopravu
7. Nízké investice do cyklistické dopravy podkopávají naplnění koncepce rozvoje do roku 2020
8. Zbytečné nové investice do staveb pro individuální automobilovou dopravu (Jinočanská spojka nebo výkupy pozemků pro Radlickou radiálu)
9. Příprava metra D probíhá velmi pomalu
10. Poměrně velký objem prostředků na opatření snižující vliv automobilové dopravy na prostředí, žádné prostředky na opatření snižující objem automobilové dopravy

6) Podrobnosti o projektu Blanky II.

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2012/01/praha-setri-na-spatnem-miste-automat-vyzyva-zastupitele-aby-prestali-zalevat-penize-do-betonu/