«

»

Print this Příspěvek

Vytáhni kolegy do práce na kole, láká kampaň iniciativy Auto*Mat


PRAHA – Vyrazíte-li do jarních ulic českých a moravských měst, uvidíte neobvyklé obrazy. Na kole vás možná mine pražský primátor, velvyslanec Spojených států či skupina dam v kostýmech a pánů v oblecích. Začíná totiž celostátní kampaň „Do práce na kole“ (1), vyhlášená iniciativou Auto*Mat. Po loňském úspěchu (2) letos probíhá v Praze, Brně, Liberci a v Pardubicích (3). Účastníci se mohou registrovat do 30. dubna na webu www.dopracenakole.net a vyhrát hodnotné ceny. Cílem kampaně je omezit zbytečné zahlcování měst automobily při každodenních cestách do práce, ale i zlepšit kondici lidí a oživit ulice. V závěru na účastníky čeká společenský večer.

„Životní styl obyvatel Evropy se změnil, hodně času trávíme vsedě a u počítačů. Právě Češi patří k národům, které se málo hýbou a trpí nadváhou, bolestmi páteře, nemocemi srdce a cév (4), (5),“ říká manažer kampaně „Do práce na kole“ Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. „Každodenní jízda na kole pomáhá předcházet civilizačním chorobám, které si vysedíme v kanceláři, zlepšuje fyzickou kondici, odbourává stres a formuje postavu (6). Navíc se elegantně vyhnete dopravním zácpám, ušetříte peníze za benzín i parkování a také čas. Není nic příjemnějšího, než si cestou z práce provětrat hlavu vyjížďkou na kole,“ dodává Masare.

Obyvatele českých a moravských měst má do sedel bicyklů nalákat kampaň „Do práce na kole“. Soutěžit budou týmy i jednotlivci a na vítěze čeká řada hodnotných cen. Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po ulicích. Titul Cyklozaměstnavatel roku získají v každém městě firmy, které své zaměstnance v dojížďce na kole podpoří. „Například umístí před své sídlo cyklistické stojany nebo zavedou finanční odměny pro zaměstnance dojíždějící na kole,“ vysvětluje Vít Masare. Hodnotit se budou i videa, fotografie, či další způsoby kreativní dokumentace cyklodojížďky do práce, které mohou soutěžící vytvořit.

V Praze se kampaň koná pod záštitou primátora hlavního města Bohuslava Svobody. Mediálními partnery jsou Radio City a zpravodajský server Česká pozice. Každý týden budou náhodně losováni z týmů, které v uplynulém týdnu absolvovaly více než dvě třetiny svých cest do práce na kole, výherci hodnotných cen. Za pravidelnou dojížďku na kole v průběhu soutěžního měsíce budou oceněny i celé firemní týmy. Každý účastník kampaně dostane tričko ze speciální edice „Do práce na kole“ internetového obchodu Čoromoro.

Soutěžní část kampaně probíhá od 2. do 31. května. Ve čtvrtek 7. června je pro účastníky připraven závěrečný společenský večer s kulturním programem na terasách Garáží Slovan mezi Státní Operou Praha a severojižní magistrálou.

Auto*Mat chce kampaní nalákat obyvatele českých a moravských měst ke každodennímu používání bicyklu. V loňském ročníku sestavily své cyklotýmy divadla, banky i mobilní operátoři. Do kampaně se v Praze zapojilo 1 025 zaměstnanců rozdělených od 274 týmu ze 181 firem a institucí. Dalších 700 lidí jezdilo do práce na kole v Pardubicích. V metropolích západní Evropy se stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá (7).

Jezděte do práce na kole, soutěžte a vyhrajte!

www.dopracenakole.net

Přílohy:

1) Do práce na kole 2012

Ke kampani „Do práce na kole“ se může zapojit každý zaměstnanec obchodní, neziskové či státní společnosti. Stačí dát dohromady tým alespoň dvou lidí, kteří budou v období od 2. do 31. května pravidelně dojíždět do práce na kole.

Šanci na výhru věcných cen má každý, jehož tým vykáže alespoň 66% cest do práce a z práce vykonaných na kole. Odměněni budou i jednotlivci, kteří na kole mezi prací a domovem překonají v součtu nejvíce kilometrů a firmy, které nejvíce podpoří dojížďku svých zaměstnanců na kole (infrastruktura, motivační programy atd.).

Natočte video nebo nafoťte a popište, jak jezdí váš tým do práce na kole. Všechny příspěvky zveřejníme a ty nejlepší budou odměněny zvláštní cenou.

Proč se do soutěže zapojit?

1. Bude vás to bavit
Soutěž zaujme a pobaví zaměstnance i vedení vaší firmy.

2. Pomůžete sobě i životnímu prostředí
Jízdou na kole si vylepšíte fyzickou kondici a náladu. Pokud zvolíte bicykl nebo jdete pěšky, jste ohleduplní k okolí a pomůžete ovzduší.

3. Ušetříte čas, nervy i peníze
Kolo nepotřebuje benzín, netrčí v dopravních zácpách a nemusíte složitě hledat parkovací místo ani za ně platit. Na cesty do 4 km je kolo ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem. Na velké přesuny je možné naložit kolo do metra nebo vlaku.

4. Můžete vyhrát hodnotné ceny
Na vítěze čekají zájezdy, jízdní kolo, cyklistické vybavení a další ceny.

5. Uděláte dobré jméno své firmě
Úspěchy soutěžních týmů z jednotlivých firem budeme zveřejňovat, stejně jako pozitivní příklady zaměstnavatelů, kteří podporují dojížďku svých pracovníků na kole.

Nechte si poradit, jak na to
Auto*Mat poradí firmám i jednotlivcům jak postupovat při instalaci cyklostojanů nebo jak se v městském provozu vyhnout nehodě či krádeži kola, nabídne sadu teambuildingových cyklovýletů a na požádání navrhne nejlepší trasu z vašeho bydliště do zaměstnání.

Jak se lze přihlásit a kde získat další informace?
www.dopracenakole.net

2) Úspěch kampaně Do práce kole 2011

V loňském prvním ročníku sestavilo v Praze své týmy 9 bank, 4 ministerstva, 2 mobilní operátoři, 2 pojišťovny a mnoho dalších firem a institucí různé velikosti včetně divadel nebo akademie věd. Do kampaně se zapojilo 1 025 zaměstnanců rozdělených do 274 týmu ze 181 firem a institucí. Díky tomu, že nechali pro své cesty do zaměstnání auto v garáži, ušetřili 35 tun oxidu uhličitého, jenž způsobuje změny klimatu. Jízdou na kole uspořili více než jeden a půl milionu korun za benzín, opotřebení aut a poplatky. Za soutěžní měsíc ujeli 318 tisíc kilometrů a objeli by tak osmkrát zeměkouli. Při jízdě do práce na kole spálili celkem 6 gigakalorií. Vedle příjemného pocitu z volného pohybu ulicemi tak všichni udělali hodně i pro své zdraví. Dalších 700 lidí jezdilo do práce na kole v Pardubicích.

V soutěži o titul „Cyklozaměstnavatel roku“ loni zvítězila firma Et Netera vyrábějící webové stránky, na druhém místě skončil tvůrce map Žaket a na třetím provozovatel systému stravenek Sodexho Pass. Tyto firmy udělaly nejvýraznější opatření, aby svým zaměstnancům co nejvíce usnadnily dojížďku do práce na kole.

Podrobnosti

3) Do práce na kole v různých městech

V Praze probíhá kampaň „Do práce na kole“ letos již podruhé, tentokrát pod záštitou primátora hlavního města Bohuslava Svobody. Partnery jsou Velvyslanectví Nizozemského království, Radio City a zpravodajský server Česká pozice. Z týmů, které v uplynulém týdnu absolvovaly více než dvě třetiny svých cest do práce na kole, budou každé pondělí náhodně vylosováni výherci některé z hodnotných cen. Za pravidelnou dojížďku na kole v průběhu celého soutěžního měsíce budou oceněny i celé firemní týmy. Každý účastník kampaně dostane tričko ze speciální edice „Do práce na kole“ internetového obchodu Čoromoro.

Koordinátor: Vít Masare (iniciativa Auto*Mat), tel. 607 786 013, vit.masare@auto-mat.cz

V Pardubicích, hlavním městě cyklistů, pořádá „Do práce na kole“ magistrát v rámci projektu Central MeetBike. Kampaň má vlastní stránky http://dopracenakole.pardubice.eu. Účastníci se mohou registrovat od 16. do 30. dubna. Každý, kdo během soutěže vykoná alespoň dvě třetiny cest do práce na kole, postoupí do slosování o zájezdy po ČR i do zahraničí s cestovní kanceláří Cyklotur v hodnotě 45 000 Kč. Není důležité, kolik kilometrů účastníci ujedou, ale zda budou jezdit pravidelně. Zapojit se může každý, kdo má pracoviště na území města. Typický Pardubák tak musí udělat pouze jedno – zaregistrovat se. Do práce na kole už většinou dávno jezdí.

Koordinátor: Vojtěch Jirsa (pardubický cyklokoordinátor), tel. 605 227 373, vojtech.jirsa@mmp.cz

V Brně, kde kampaň „Do práce na kole“ organizuje Nadace Partnerství, má podpora cyklistické dopravy dlouhou tradici. Letošní Velká jarní cyklojízda proběhne 19. dubna již po třiadvacáté. Každý, kdo během soutěžního měsíce vykoná alespoň dvě třetiny svých cest do práce na kole, postoupí do slosování o cyklistické vybavení, poukaz na ubytování v zařízení s certifikací Cyklisté vítáni nebo bezplatné na služby cykloopravny. Za pravidelnou dojížďku na kole v průběhu soutěžního měsíce budou oceněny i celé firemní týmy. Každý účastník kampaně dostane tričko ze speciální edice „Do práce na kole“ internetového obchodu Čoromoro.

Účastníci kampaně budou během kampaně také moci upozornit na problémy, se kterými se na svých cestách do práce potkají a navrhnout změny. Nejlepší návrh bude předán zástupcům Magistrátu města Brna k posouzení dopravních úprav ve prospěch cyklistů.

Koordinátor: Jiří Jedlička (Nadace Partnerství), tel. 608 271 369, e-mail: dopracenakole@nap.cz

V Liberci probíhá kampaň za podpory Libereckého kraje a pod záštitou náměstka města Liberce pro územní plán a sport Jiřího Rudkovského. Ten sám jezdí denně do práce na bicyklu. Každý, kdo během soutěžního měsíce vykoná alespoň dvě třetiny svých cest do práce na kole, postoupí do slosování o cyklistické doplňky a permanentky do libereckého bazénu a dalších sportovních zařízení. Za pravidelnou dojížďku na kole v průběhu celého soutěžního měsíce budou oceněny i celé firemní týmy. Účastníci, kteří v době kampaně ujedou v součtu nejvíce kilometrů, získají poukázky na slevy do cykloservisu.

Koordinátor: Pavel Matějka (Cyklisté Liberecka), tel. 604 569 747, e-mail: pavelmatejka@post.cz

(4) Cyklistická doprava v Praze

Rekreační cyklistika v České republice zažívá doslova boom. Na kole jezdí podle různých odhadů 30 – 50 % obyvatel od teenagerů až po seniory. Na trhu je k dispozici široká škála cyklistických potřeb a doplňků pro cykloturistiku, jízda na kole je druhou nejoblíbenější sportovní aktivitou. S tímto trendem souvisí i dopravní cyklistika v obcích, nicméně podstata dopravního ježdění se svojí povahou zásadně odlišuje. Cyklistická doprava nemá v současnosti vybudované dostatečné zázemí díky přímé soutěži s boomem automobilismu.

Průměrný podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu činí v českých městech 7,3 %, v Praze pouze 1,8 %. V hlavním městě by 29 % obyvatel rádo používalo jízdní kola pro cesty do práce a za službami, pokud by k tomu měli dobré podmínky. Těmi je myšlena především hustá síť zklidněných ulic, cyklistických pruhů a cyklostezek, a podpora pro kolo v cíli. Dopravní odborníci odhadují reálné možnosti cyklistické dopravy v Praze v rozmezí 8 – 15 %, což odpovídá úrovni Mnichova, Vídně či Berlína. Pravděpodobně největší bariérou rozvoje cyklistické dopravy je dnes subjektivní vnímání prostředí města jako nebezpečného a nevhodného pro cyklisty, ale také příliš silně zažitá představa kola jako výlučně sportovního a rekreačního prostředku.

Zdroj informací: INCOMA Research, Sport Equipment & Fashion 2007, ČSÚ, sčítání obyvatel 2001, Výzkum ÚDI Praha, 2010

(5) Podíl cest ujetých na kole v různých zemích Evropy

Podíl cyklistické dopravy v Nizozemí činí 27 % ze všech uskutečněných cest, v České republice je to pouze 3,1 % (údaj z roku 2001).

Země Podíl cest na kole (%)
Nizozemí 27
Dánsko 17
Švédsko 13
Německo 12
Finsko 6
Francie 4
ČR 3,1
Velká Británie 2
USA 1

Data: Internet (údaje za ČR z roku 2001, údaje z ostatních zemí z let 2007 – 2008).

Vybraná města Evropy nad 250 000 obyvatel a podíl cyklistické dopravy na uskutečněných cestách.

Město Podíl cest na kole Údaj za rok
Kodaň36% 2004
Amsterodam 22%2004
Drážďany 17% 2008
Berlín 13% 2008
Frankfurt 7% 2004
Stockholm 7% 2004
Helsinki 6% 2004
Vídeň 5% 2010
Curych 5% 2001
Budapešť 2% 2004
Praha 1,8 % 2010

Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_share

(6) Jak přispívá jízda na kole ke zdraví?

Řada lékařských studií potvrzuje, že jízda na kole zvyšuje obranyschopnost organismu proti chorobám. Například z výzkumu z Finska provedeného na lidech pracujících v továrně vyplynulo, že pravidelná jízda na kole přiblíží stupeň jejich fyzické kondice na úroveň o deset let mladších jedinců. Další studie dospěla k závěru, že ti, kteří od svých 35 let ujedou 95,56 km týdně, si tak mohou přidat dva roky života. Dánská studie vyvodila, že cyklistika jako součást normální denní aktivity může poskytnout stejné zlepšení fyzického stavu jako speciální tréninkový program.

Zdroj: „Silniční doprava a zdraví“, Londýn, Britská lékařská asociace, 1997.

Kolo je také jedním z nejlepších odtučňovacích prostředků. Za hodinu jízdy na kole rychlostí 15 – 20 kilometrů v hodině spálí jezdec 1 764 KJ. Pro srovnání: posilování v posilovně spálí za hodinu průměrně jen 660 KJ, aerobik 1 546 KJ. Cyklistika je vhodná i pro lidi, kteří již mají zdravotní problémy a potřebují si zlepšit svoji kondici a ochablé svaly. Šetří totiž takzvané velké klouby – zejména kolena a kyčle, a je pro člověka hned po chůzi nejpřirozenějším pohybem. Jezdit na kole tedy mohou i lidé obézní, pro které není vhodné běhání, které škodí právě velkým kloubům.

Jízda na kole ve městě v automobilovém provozu bývá považována za nezdravou. Pro tuto domněnku však neexistuje žádný důvod. Množství studií potvrzuje, že cyklisté rozhodně nejsou vystaveni exhalacím více než ostatní účastníci provozu. Některé studie naopak prokázaly, že řidič sedící v autě během dopravní zácpy je vystaven exhalacím více než cyklista, který rychle projede.

Novější studie používající epidemiologická data potvrzují významný pozitivní efekt na zdraví vlivem dojíždění na kole do práce. Relativní riziko úmrtí je dle těchto studií o 28 % menší u lidí, co používají kolo k cestě do a z práce, i když jsou vystaveni vyššímu riziku dopravní nehody.

Studie provedená v dánské městě Odense ukazuje, že podpora cyklistické dopravy přináší značné úspory zdravotnímu systému. Tyto úspory jsou dokonce větší než celkové investice do kampaní na podporu používání jízdních kol a na výstavbu infrastruktury pro cyklisty.

Zdroj: Jízda na kole, bezpečnost a zdraví (Thomas Krag Mobility Advice)

Země, kde se vysoké procento lidí přepravuje aktivně (na kole, pěšky nebo veřejnou dopravou), vykazují obecně nižší úroveň obezity. Aktivní doprava je v těchto zemích nepřímo úměrná míře obezity. Ačkoliv tyto výsledky neprokazují jednoznačnou souvislost, naznačují, že aktivní doprava může být jedním z faktorů, který vysvětluje rozdíly v míře obezity v různých zemích.

Zdroj: Bassett, Jr., D.R., Pucher, J., Buehler, R., Thompson, D.L., & Crouter, S.E. (2008). Walking, Cycling, and Obesity Rates in Europe, North America, and Australia. Journal of Physical Activity & Health, 5(6).

Jízda na kole je prospěšná fyzickému i psychickému zdraví. Cyklistika zpevňuje svalstvo, přispívá k lepšímu krevnímu oběhu, posiluje dýchací soustavu. Zároveň přináší regeneraci duševních sil, pomáhá člověku přijít na jiné, příjemnější myšlenky. Díky kolu předcházíme častým zdravotním problémům, jako jsou bolesti zad nebo onemocnění srdce a krevního oběhu. Tělesná aktivita spojená s jízdou na kole snižuje riziko srdečního infarktu. Ve studii na 59 mužích s lehkým až středním selháváním srdce se ukázalo, že hodina na kole třikrát týdně dokáže během osmi týdnů zlepšit sexuální funkce a vést i k celkově lepší kvalitě života.

Zdroj: Výroční setkání American Heart Association v Anaheimu v Kalifornii


(7) Kampaně „do práce na kole“ v Evropě

Podobná kampaň, jaká začíná letos v Praze, probíhá pod stejným názvem již pátým rokem v Maďarsku. O loňský ročník soutěží byl tak vysoký zájem, že organizátoři zavedli dokonce speciální soutěžní kategorie pro bankovní sektor, média, konzultantské společnosti apod. Přihlásilo se neuvěřitelných 10 tisíc účastníků. Kampaň zde podporuje nejen ministerstvo národního rozvoje, ale také například maďarské dráhy, které během soutěže převážejí kola ve vlacích zdarma. Více informací: www.bam.hu.

Podobné kampaně probíhají také v Německu, Rakousku, Velké Británii, v Dánsku nebo v Belgii.

Permanent link to this article: http://www.vemeste.cz/2012/04/vytahni-kolegy-do-prace-na-kole-laka-kampan-iniciativy-automat/