Historie Inline bruslení

Nejprve se pokusíme vyvrátit největší omyl o vzniku inline bruslení na světě, protože  i když  není možné jednoznačně určit  specifické datum pro vznik myšlenky  in-line bruslení, je tomu již asi 200 let.

Jistý John Joseph Merlin, belgický   výrobce hudebních nástrojů z Huy, postavil v roce 1760, předchůdce  dnešních bruslí. Tyto brusle jsou vlastně brusle, na které měl připojeny dvě kovová kolečka. Na maškarním plese na královském dvoře v Londýně, se projel s těmito bruslemi  po podlaze  slavnostně vyzdobených salónů  a  hrál k tomu na housle. Nicméně, jeho rychlou jízdu  náhle zastavilo zrcadlo, protože zapomněl nainstalovat brzdy, a proto nemohl  včas zabrzdit.

V roce 1789  pan van Lede také z Belgie  vyvíjí  „brusle“ pro všechny teploty. Tato brusle se skládala z boty a železného plátu, na kterém byla připevněna dvě dřevěná kolečka a jistý druh zadní brzdy.  

Francouz Jean Garcin roku 1813  zkonstruoval jinou „brusli”, na kterou získal patent v roce 1815. Tuto brusli nazval Cingar. Garcin  otevřel školu,( „Cingarská-škola“ ). Výrobu „modelu Cingar“ více a více vylepšoval. Tak se z jednoduché desky s kolečky a pár popruhy  stala tři kolečka z mědi, kožený držák nohy až ke kolenu s koženými přezkami a  brzdou na patě.

Nyní  byl trh válcován Francouzem Pettibledem z Paříže. Roku 1819 přinesl na trh další „brusli“. Kolečka  byla ukotvena na podvozku a popruhy  mohly být připnuty k botě.

Dne 22. dubna 1823 si anglický zelinář John Tyer z Picadilly také nechal patentovat  kolečkové brusle, které on nazýval „volitos”. Tyto brusle měly pět koleček za sebou, přičemž  prostřední bylo největší, aby se s bruslemi dalo lépe manévrovat .

Pro svou operu „Prorok“  v Divadle národů v Paříži  skladatel Giacomo Meyerbeer vzal v roce 1849, některé tanečníky a dal jim kolečkové brusle. 3. jednání mělo představovat  akt  bruslení na ledě. Meyerbeer dal za úkol slavnému řezníkovi Legrandovi  sestrojit  rychle nový model brusle, aby baletní mistr Mabille a tanečníci  mohli začít co nejdříve zkoušet. Legrand vytvořil  pánské boty se dvěma řadami koleček za sebou a boty pro ženy s dvěma paralelními kolečky v řadě, aby se zvýšila stabilita pro dámy.

Dne 16. 04. 1849 byla uvedena opera poprvé se scénou “bruslení na ledě”, které mnoho diváků uvedlo v úžas”. V následujících letech  jste mohli v Paříži koupit takzvané „prorokovy-brusle“  a bruslení na inline bruslích se začalo těšit stále zvyšující se oblibě..

Vítězství  ale jednostopá  kolečková brusle slavit nemohla. Byla totiž vytlačena modelem  kolečkové brusle se dvěma koly na nápravu.

Teprve až o 160 let později se objevily první moderní in-line brusle. V SSSR bylo v roce 1960 užívány rychlobruslaři  inline brusle se čtyřmi  kolečky. Ale také v Německu byly inline brusle již před začátkem současného boomu inline bruslení.

Skutečný  vlastní vývoj  opravdové a dnes běžně používané in-line brusle  nicméně začal až v polovině 80. let minulého stoleté. Společnost „Roller Blade“ vyrobila  první in-line botu na bruslení, která je i dnes stále aktuální. Skořepina boty z plastu, čtyři malá, plastová kolečka s kuličkovými ložisky a brzdou na patě.

Od té doby byl razantní vývoj in-line bruslí nevyhnutelný. Děti, mládež, ale i dospělí a  celé rodiny uznávají výhody tohoto sportu. Žádná  trasa, asfaltová cesta, či betonová plocha si nemůže být jistá před útoky bruslařů. Lze jen doufat, že tento „boom“ přetrvá.

Autor:  Dan Holuša

Zdroj:  http://www.muenster.org/mauritz/projekte_in/Sport_98/Inline/Index.html#anchor70697

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2010/06/historie-inline-brusleni/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.