Cyklisté i politici protestovali proti omezování jízdy na kole

PRAHA – Přes 200 lidí, včetně několika pražských politiků i ministra spravedlnosti, se včera zúčastnilo happeningu proti omezování jízdy na kole na Praze 1. Protestní akce reagovala na plánovaný zákaz průjezdu centra klíčovými trasami od 10 do 17 hodin. Happening svolal spolek Auto*Mat, který se problematice (nejen) cyklistické dopravy věnuje dlouhodobě.

 

Cyklisté se včera v podvečer sešli na náměstí Republiky, jehož polovinu budou mít už zřejmě během podzimu zakázanou. V rámci happeningu vyjádřili přání dál využívat systém pražských cyklotras, které vedou kromě nám. Republiky také ulicí Na Příkopech nebo dolní části Václavského náměstí (kudy denně projede cca 1000 cyklistů). Podporu Auto*Matu i cyklistice jako takové už vyslovilo také 2500 lidí, kteří podepsali elektronickou výzvu.

 

Za plánovaným omezením stojí zástupci Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09), Richard Bureš (ODS) a Ivan Solil (ČSSD), kteří problémy s turistickými elektrokoloběžkami chtějí řešit zákazem vztahujícím se i na běžné cyklisty. V těchto dnech má projekt schválit dopravní komise městské části.

 

Ani si nemyslím, že to byl úplně úmysl. Z počátku je možná ani nenapadlo, že tu jezdí tolik lidí, že je to pro tolik lidí tak důležitá cesta,“ říká Vratislav Filler, dopravní expert Auto*Matu. „Vítám, že oproti původnímu návrhu nyní pan starosta slibuje představit několik různých řešení. Dopravním značením je možné nabídnout jízdu na kole buď se sníženou rychlostí nebo ve vyhrazeném koridoru, což by obojí bylo přijatelné,“ dodává.

 

Na happeningu promluvil i ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), který se přiznal, že do své práce jezdí na kole denně a že je členem Klubu přátel Auto*Matu déle než ministrem. Záměr radních Prahy 1 podle něj nedává smysl. Vyjádření dalších politiků najdete v příloze 1).

 

Po proslovech složili účastníci protestní akce z vlastních těl obrazec, který se používá na značce pro cyklokoridor. Lidé také podepisovali papírovou petici proti omezování jízdy na kole. Pokud Auto*Mat nasbírá 1000 podpisů, věc se dostane na jednání zastupitelstva HMP. Nakonec se dav vydal na komentovaný průvod po výhledově „zakázaných” ulicích.

 

„Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký tvrdí, že cyklisté do pěších zón nepatří. Jednak nemá pravdu, protože bezmotorové ulice jsou na světě běžná věc, a jednak neříká, kam by ty cyklisty nejraději poslal. Fakticky chce cyklisty vytlačit z míst, kde je jízda na kole bezpečná, a poslat je pod kola tramvají a do úseků s velmi hustým provozem,” dodává Filler.

 

Například na asi půlkilometrovém úseku zamýšlené objízdné trasy přes Křižovnické náměstí došlo od roku 2007 k 17 nehodám cyklistů se dvěma těžkými zraněními, oproti 5 nehodám v mnohem rozsáhlejších pěších zónách. Paradoxně, dvě nehody v pěší zóně byly srážkou cyklisty a auta). Mezi další „doporučované” objízdné trasy pak patří také ulice s tramvajovým provozem (Vodičkova, Jindřišská).

 

Poslední vývoj

Proti zákazu se v úterý 3.10. vyjádřila Komise pro cyklistickou dopravu Rady hlavního města Prahy svým usnesením. Komise požaduje řešení, které nebude cyklisty nutit vést kolo.

 

Rozsah omezení

Omezení se má dotknout více než dvou kilometrů ulic a náměstí. Pro kola zde zůstane průjezdné asi ¾ kilometru. Na celé Praze 1 jsou kromě těchto pěších zón pouze další 4 kilometry bezmotorových komunikací: cca 2 km cyklostezek (u Ministerstva dopravy a na Mariánských hradbách) a další cca 2 kilometry legalizovaných průjezdů parky (Kampa, Petřín). Navrhované omezení tak seškrtá pro kola průjezdné pěší zóny o ¾ a veškerou bezmotorovou síť Prahy 1 více než čtvrtinu.

 

Návrh Auto*Matu

  • Zachovat průjezd na kole (bez vedení kola) v zásadních cyklistických směrech částečně formou vyznačených koridorů, čímž by se snížila míra kontaktu mezi pěšími a cyklisty.
  • Zřídit cca 10–15 nových cykloobousměrek usnadňujících objezd Staroměstského náměstí.
  • Vyřešit problém s elektrickými koloběžkami na úrovni Ministerstva dopravy a Magistrátu způsobem, který neomezí běžné cyklisty.

 

Auto*Mat publikoval komplexní komentovaný návrh na zlepšení situace cyklistické dopravy v centru: https://prahounakole.cz/serie/koncept-centrum-am/

 

Přílohy:

1) Vyjádření politiků na happeningu “Sraz vypuštěných duší”, 4. 10. 2017

Petr Kučera (Zelení), zastupitel Prahy 1: Zásadní problém je, že na P1 se dělá všechno obráceně. Radní nejprve mluví o zákazu, pak jej začnou zdůvodňovat (turisté, koloběžky, neohleduplnost cyklistů) a nakonec hledají řešení, jak dopady zákazu zmírnit. Praha 1 cyklisty pomlouvá, říká nepravdy a tvrdí, že Praha nebyla postavena pro cyklisty a další podobné nesmysly. Chci apelovat na Prahu 1, aby začala jednat v zájmu nás všech, abychom se dohodli. Ve městě spolu nesoupeříme, ale žijeme. Celá Evropa to dělá opačně, stejně tak i pražský Strategický plán.”


Jan Čižinský (KDU-ČSL), starosta Prahy 7: Přes pěší zóny jezdím denně. Překvapuje mě že vůbec takové politické rozhodnutí bylo učiněno. Plán, který Praha 1 má, je pro metropoli v centru Evropy 21. století zcela nepřijatelný.”


Ondřej Mirovský (Zelení), zastupitel HMP a člen Dopravního výboru: Jednání Prahy 1 je bez jakékoli vize. Evropská města jdou úplně jinou cestou. Trošku redukují počet aut v centrech, protože ví, že je rychlejší a efektivnější tudy chodit pěšky nebo jezdit na kole. Praha 1 jde úplně proti tomuto trendu. Magistrát se snaží navyšovat investice do cykloinfrastruktury, nastupují nové trendy jako bikesharing apod. a  já naprosto nechápu, že Praha 1 toto nevidí. Nebojím se říkat, že je to blbost. Na dopravním výboru příští úterý bude tento bod projednáván a já budu navrhovat tvrdé usnesení, abychom se plánům Prahy 1 postavili.”

 

Ondřej Profant (Piráti), zastupitel HMP: Je to neuvěřitelná ostuda. Město by mělo cyklistiku podporovat, a ne ji házet klacky pod nohy.”


2) Shrnutí vývoje celé kauzy

  • Duben – květen 2017: Městská policie Prahy 1 iniciuje návrh na zákaz jízdy na kole pěšími zónami. Díky včasné medializaci se podařilo odvrátit okamžitý zákaz. Jedná zastupitelstvo Prahy 1 a dává Radě MČ mandát k řešení problému.
  • Květen: Auto*Mat odmítá plošný zákaz jízdy na kole a zakládá veřejnou výzvu proti zákazu. Do konce září ji podepsalo téměř 2500 lidí.
  • Červen: Auto*Mat organizuje první protest – Průvod vypuštěných duší, na který přišlo asi 200 lidí. Občané Prahy 1 a Auto*Mat interpelují na zastupitelstvu Prahy 1.
  • Červenec: Auto*Mat zveřejnil alternativní návrh řešící vztah cyklistů a chodců bez zákazu jízdy na kole a navrhující dlouhodobé řešení v podobě několika bezpečných cyklostezek přes centrum Prahy. Poslal jej na Prahu 1 (viz http://www.auto-mat.cz/2017/07/predstavujeme-dlouhodobe-reseni-cyklodopravy-v-centru).
  • Září: Praha 1 konzultuje koncept Prahy se zástupci magistrátní cyklokomise. Auto*Mat se jednání účastní, návrh městské části na omezení jízdy na kole hodnotí jako zcela přehnaný, navržené objízdné trasy jako nedostatečné. Auto*Mat vyjednává o dílčích úpravách.
  • Září: Auto*Mat podruhé interpeluje na zastupitelstvu Prahy 1 a také radního HMP Petra Dolínka. Žádá o společné řešení na úrovni HMP, Prahy 1 a Ministerstva dopravy (http://www.auto-mat.cz/2017/09/praha-1-behem-interpelace-automatu-prekrucovala-fakta-vyzva-proti-omezeni-jizdy-na-kole-v-centru-uz-ma-2000-podpisu).
  • Říjen: Auto*Mat zahajuje petici, která by vedla k projednání kauzy na zastupitelstvu hlavního města.

3) Co se bude dít, a kdy může zákaz vejít v platnost?

Podle informací, které má Auto*Mat k dispozici, má v říjnu o návrhu jednat dopravní a bezpečnostní komise. Po té už se věc nemusí řešit na zastupitelstvu a zřejmě ani v radě městské části. Návrh tak může být odborem dopravy během několika dnů po projednání komisemi zveřejněn na úřední desce. Po 30 dnech určených k připomínkování může začít realizace. K realizaci zákazu tak může dojít v průběhu listopadu.

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2017/10/cykliste-i-politici-protestovali-proti-omezovani-jizdy-na-kole/