«

»

Print this Příspěvek

Nordic walking – chůze s holemi

Severská chůze, neboli nordic walking – chůze se speciálními holemi se v současnosti stává velmi oblíbeným a rychle rostoucím sportovním odvětvím. Můžeme ho vidět nejenom jako součást sportovního a kondičního tréninku, ale i jako rehabilitační metodu v rámci lázeňské péče. Má stále větší oblibu u turistické veřejnosti, která tak nachází letní alternativu k zimnímu běžkování.

Důvod, proč tomu tak je, je jednoduchý. Je dostupná všem v každém věku. Chůze je totiž pro člověka nejpřirozenějším pohybem a provází ho celý život. Chůze je sport, který nepotřebuje nákladné stadiony  ani drahé vybavení. Chodíme jak v přírodě, tak i v městské zástavbě, na trávníku i na pláži. K jejímu provádění stačí speciální hole a dobrá obuv.Tato pohybová aktivita má aerobní charakter střední intenzity a můžeme ji provádět po delší dobu. Při správné technice pracuje až 90 procent všech svalů. Má velký efekt při redukci hmotnosti.

A právě proto jsem se i já se dvěma kolegyněmi rozhodly, že se tuto techniku naučíme a svižnou chůzí odbouráme nějaká ta kila navíc. Nejprve jsme sice váhaly a každá výmluva o nedostatku času aj. byla dobrá, proč se nemůžeme i přes různé zdravotní problémy více pohybovat.. Toto jsme zdárně překonaly a začaly jsme s pravidelnými vycházkami. Zpočátku jsme si vybíraly kratší vzdálenosti po okolí, abychom měly jistotu, že to zvládneme. A šlo to. Zjistily jsme, že s holemi nás to nutí chodit rychleji než bez nich. Abychom ještě vypilovaly správnou techniku chůze, přihlásily jsme se na výukové kurzy  nordic wolkingu v Holešově.Tady jsme pod zkušenou a milou trenérkou Haničkou odstranily některé špatné návyky.

A jakých chyb bychom se měly vyvarovat? Trenérka Hanička radí:
“Tou hlavní je nesladění pohybu horních a dolních končetin, takzvaný „mimochodník“, kdy se pohybuje v jednom směru pravá ruka s pravou nohou. Správný pohyb je veden do kříže – levá noha + pravá ruka a naopak. Trup by měl být mírně předkloněn, nikoliv jen hlava posunuta dopředu – anebo zase naopak, přehnané držení vzpřímeného těla také není nejvhodnější.Na hůlky by neměla být přenášena hlavní váha, důležitý je také samotný pohyb rukou, proto by neměly být příliš blízko u těla. Častokrát díky zautomatizovanému pohybu zůstává zadní hůlka pasivní – i v zadní pozici musí být pohyb aktivní. Ruka by neměla rukojeť hole svírat křečovitě.“

Co říci závěrem? Špatných návyků jsme se zbavily a nordic walking se pro nás stal součástí našich pravidelných vycházek a výletů Hostýnskými vrchy. Navíc se k nám přidaly i další kamarádky. Mohu tedy vřele doporučit chůzi každému, kdo má alespoň trochu vůli se hýbat.

Tou největší odměnou však nám je, že každé se podařilo nějaké to kilo odhodit.

Autor: Drahomíra Semencová

Zdroj:

http://www.chodime.cz/Nordic-Walking-centrum

Be Sociable, Share!

    Permanent link to this article: http://www.vemeste.cz/2011/02/nordic-walking-%e2%80%93-chuze-s-holemi/

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *